• دوشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۸
  • الإثنين، 11 ربيع ثاني 1441
  • Monday, 9 December 2019

اثبات امامت امام زمان(عج) در روایات/ آنان كه بر تولد امام مهدی گواهی داده اند/ كسانی كه امام را دیده اند

* اشاره امام حسن عسكری علیه‏ السلام، در هشتم ربیع الاول سال 260 ق. در حالی كه بیش از 28 سال از عمر شریفش نگذشته بود به شهادت رسید و جهان از فیض وجود او محروم گشت. با شهادت آن امام، فرزند برومند ایشان، حضرت مهدی – ارواحنا فداه – كه در آن زمان پنج‏ سال بیشتر نداشت عهده‏ دار امامت‏ شیعیان گردید. دوران 250 ساله امامت‏ شیعی كه با وفات پیامبر گرامی اسلام – صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله – در سال 11 ق. آغاز گردید و با شروع غیبت صغری و قطع رابطه مستقیم امام معصوم با جامعه اسلامی ...

وهّابيّت و اتهام بدعت با خيالات واهى و باطل

از زشت ترين پديده ها در آيين وهّابيّت اين است كه هر چيزى كه با افكار آنان تطبيق نكند، آن را بدعت شمرده و شرك مى دانند، كه در اين قسمت به بخشى از آن اشاره مى شود. سجده بر تربت بدعت است‏ صالح فوزان عضو هيئت إفتاء سعودى مى نويسد: «السجود على التربة المسمّاة تربة الولىّ إن كان المقصود منه التبرّك بهذه التربة والتقرّب إلى الولىّ، فهذا شرك أكبر، وإن كان المقصود التقرّب إلى اللّه مع إعتقاد فضيلة هذه التربة و أنّ فى السجود عليها فضيلة، كالفضيلة التى جعلها اللّه فى الأرض المقدسّة فى المسجد الحرام، والمسجد النبوىّ، و ...

نماز و دعا در کنار قبور اوليای الهی

اين موضوع، از جمله مسائل مورد اختلاف بين مسلمين از طرفي، و وهابيان از طرف ديگر است. مسلمانان چون وجود اولياي الهي را در حيات و مرگشان، و نيز بقعه و بارگاه و قطعه زميني که آن‏ها را در خود دارد، متبرک مي‏دانند، از طرف ديگر، توسل به اولياي الهي را در حال حيات و ممات جايز مي‏دانند، نمازشان را در کنار قبور اولياي الهي مي‏خوانند تا خداوند متعال لطف کرده به برکت آنان شيطان و وسوسه ‏هايش را از آن‏ها دور کرده و تمام توجه شان مشغول خدا گردد، و نمازي با اخلاص و توجّه از آن‏ها صادر گردد. ...

نگاهی به مخالفت وهابیان با بنای قبور بر مزار اولیای دین

از مسائلى كه وهابيان درباره آن حساسيت خاصى دارند، مسأله تعمير قبور و ساختن بنا، بر روى قبور پيامبران و اولياى الهى و صالحان است. براى نخستين بار اين مسأله را ابن تيميه و شاگرد معروف او ابن قيم عنوان كرده و بر تحريمِ ساختن بنا و لزوم ويرانى آن، فتوا داده ‏اند. ابن قيم در كتاب «زاد المعاد فى هدى خير العباد»[1]مى‏ گويد:«ويران كردن بنايى كه روى قبور ساخته شده واجب است و پس از قدرت بر هدم و ويران كردن آن، ابقاء آنها به همان صورت حتى يك روز هم جايز نيست!».[2] در سال 1344 ه. ق. كه ...

نگاهی به فرقه ی «قدریّه»

تاریخ پیدایش بحث از قضا و قدر و جبر و اختیار از همان ابتدای اسلام مطرح بوده است. قرآن كریم در آیاتی آزادی انسان را به رسمیت شناخته و از آیاتی دیگر جبر استشمام می‌شود.[1] بحث خلیفه دوم با اسقف مسیحیان شام مبنی بر حمایت عمر از جبر و حمایت آن مسیحی از اختیار انسان،[2] و بحث شیخی با حضرت امیر(علیه السلام) در جنگ صفین در راه شام در باب قضا و قدر[3] مبنی بر حمایت ایشان از اختیار انسان از قدیمی‌ترین روایات در این باب است. در همین روایت مروی از حضرت امیر(علیه السلام) آمده كه «تظّن انّه كان ...

نگاهی به تاریخ و عقاید فرقه ی مرجئه

تاريخ پيدايش كشته شدن عثمانبن عفّان، جنگ‌هاي دوره خلافت حضرت امير(علیه السلام) و پيدايش خوارج، باعث به وجود آمدن برخی از فرق گردید. نخستين پيروان مرجئه را بايد در بين افراد مرددي يافت كه نمي‌دانستند حق با چه كسي است. عده‌اي كه طرفدار حضرت امير(علیه السلام) بودند با نام علويان يا شيعه علي و طيفي كه طرفدار اهل جمل و امويان بودند، عثمانيه نام گرفتند. در نيمه دوم قرن اوّل، جهان اسلام در تبوتاب بحث‌هاي گوناگون بود. هر كسي طرف مقابل را خطا كار دانسته و گاهي اين خطا را تا حدّ كفر پيش مي‌برد. در اين دوره خوارج بهعنوان ...

نگاهی به شکل گیری فرقه عثمانیه و عقاید آنان

یكی از فرقه‌های سیاسی كه در نیمه نخست قرن اوّل هجری به وجود آمد، عثمانیه بود. اولین نشانه‌های پیدایش عثمانیه را باید در سقیفه بنی‌ساعده جستجو كرد. در پی انتخاب خلیفه اول قریش كه تا آن زمان دشمن شماره یك پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بودند از جایگاه ویژه‌ای در حكومت ایشان برخوردار شدند. در انتخاب خلیفه دوم، ابوبكر با دو نفر از قریش یعنی عثمان بن عفان و عبدالرحمن بن عوف مشورت كرد و وقتی موافقت آنان را دریافت كرد عمر بن خطاب را به عنوان خلیفه پس از خویش معرفی كرد. شورای خلیفه دوم به گونه‌ای چیده شده ...

نگاهی به روش و اعتقاد سلفيان

سلفيان [و سلفى گرى] منظور ما از سلفيه همان کسانى‌اند که خود را به سلف منسوب کرده‌اند؛ گرچه در برخى از‌انديشه‌های آنان که به مذهب سلف نسبت داده‌اند، مناقشه خواهيم کرد. آنان در قرن چهارم هجرى ظهور کردند و از حنبليان بودند و چنين می‌پنداشتند که تمام آرايشان به امام احمد بن حنبل منتهى می‌شود ــ همان کسى که اعتقادهاى سلف را زنده کرد و در راه آن جنگيد ــ سپس در قرن هفتم ظهور تازه يافتند و ابن تيميّه آن را دوباره زنده کرد و در فراخوانى به آن، دو چندان کوشيد و مسائل ديگرى به آن افزود که ...

نگاهی به حیات برزخی و پاسخ به شبهات سماع الموتی

نوشتارى كه پيش رو داريد درباره حيات برزخى و سماع و شنيدن پس از مرگ است كه با استفاده از قرآن، روايات و گفتار علماى شيعه و اهل‏سنت به تبيين آن مى‏پردازد. برخى از افراد و گروه‏ها با استفاده از نقل برخى نويسندگان، بدون تحقيق و تحليل بلكه تقليدوار مسأله سماع اموات را انكار كرده‏اند. از اين رو لازم است با تحقيق و تتبع مناسب، ابهامات حيات برزخى را بر طرف نمود. از خداى متعال درخواست توفيق بيشتر داريم. بحث‏هايى كه مى‏تواند حيات برزخى را به خوبى تبيين كند عبارت است از: 1. تعريف حيات 2. چگونگى حيات برزخى 3. ...

نگاهی به جسم انگاری متکلمان پیرامون نفس

متکلمان از قرن سوم تا خواجه نصیرالدین طوسی با اختلاف در تفسیر، جملگی جسمانگارانه در باب نفس می‌اندیشیدند (جوینی، 1965، ص86؛ ایجی و جرجانی، ‌1325، ج7، ص250؛ تهانوی، 1996، ج1، ص884-883) و تنها معدود افرادی از اهل کلام، قول به تجرد نفس را برگزیده‌اند؛ هرچند این اشخاص نیز در تمام افکار و آرای خود این هماهنگی را با تفکر فلسفی حفظ نکرده‌اند. بهعنوان نمونه، شیخ مفید علاوه بر قول تجرد نفس (مفید، 1413الف، ص58)، دو قول مخالف آن را نیز ابراز می‌کند. وی در پاسخ به پرسشی درباره چیستی ارواح، همچون مشایخ معتزله آنها را عرض شمرده است: «إن الأرواح ...