اصل زيارت قبور مؤمنان جهت عبرت گرفتن و به ياد مرگ و آخرت افتادن، و همچنين قرائت فاتحه و طلب رحمت براى آنان مستحب و پسنديده است و در استحباب آن بين فقهاى اسلامى اختلافى نمى‏باشد و حتي زيارت زنان نيز - البته در صورتي كه زيارت آنان همراه با امورى كه از نظر شرعى نهى نشده ، باشد - ، از نظر تمام مذاهب اسلامى به جز شافعيه و حنابله مستحب است ولى اين دو مذهب زيارت قبور را براى بانوان مكروه مى‏دانند.

 اما نسبت به زيارت قبور در روزهاى معين در كتاب الفقه على مذاهب الاربعه چنين آمده است: «زيارت قبور براى پند گرفتن و ياد آخرت مستحب است و استحباب آن  در روز جمعه و روز پيش و بعد از آن - پنج‏شنبه و شنبه - نزد حنفيه و مالكيه تأكيد شده است ولى حنابله و شافعيه با اين مطلب مخالفت نموده‏اند». [1]

 اين كتاب در ادامه بحث خود ، ديدگاه حنابله را نقل مي كند و مي نويسد كه از ديدگاه آنها روز خاصى ويژگى ندارد.

از نظر شافعيه نيز از بعد از ظهر روز پنجشنبه تا طلوع خورشيد روز شنبه زيارت مستحب مؤكد است.

در مورد فضيلت زيارت قبور مومنان در كتاب  "عروة الوثقى"  - از كتب فقهى معروف شيعه - چنين آمده‏است: «زيارت قبور مؤمنان و سلام بر آنان به ...، قرائت قرآن كريم و طلب رحمت و مغفرت مستحب است و اين استحباب در روز دو شنبه و پنجشنبه بويژه عصر آن و صبح شنبه براى مردان و زنان مؤكد مى‏شود.» [2]

  

 [1] الفقه على المذاهب الاربعة، ج 1، ص 540.

[2] عروه الوثقي،  ج 1، ص 443، مستحبات الدفن.