• شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۰
  • السبت، 21 ربيع ثاني 1443
  • Saturday, 27 November 2021

پرسش: چرا ما در اذان و اقامه «حيّ علي خير العمل» می گوييم ولي اهل تسنن اين جمله را اصلاً نمی گويند؟

“پاسخ : شيعه تابع سنت و امر رسول خدا (ص) است. شيعه كيفيت عبادات را از روايات پيامبر(ص) و از طريق اهل‏بيت(عليهم السلام) فرا گرفته و به صورتي كه آنها فرموده‏ اند عمل می ‏كند و آنها فرموده ‏اند: در اذان و اقامه دو مرتبه بگوييد: «حيّ علي خيرالعمل»؛ بشتاب براي بهترين عمل كه نماز است. اهل تسنن نيز رواياتي نقل كرده ‏اند كه در زمان رسول خدا (ص) «حيّ علي خير العمل» در اذان و اقامه گفته می ‏شده است ولي مدّعي هستند كه آن روايات ضعيف است و حتمی نيست[1] لذا اين جمله را نمی ‏گويند. آري! شيعه، ...

پرسش: چرا در ايران و مساجد ما، اذان ظهر يا مغرب و صبح كه گفته می شود شيعيان بدون فاصله نمازهاي يومیه را می خوانند ولي اهل تسنن اذان را كه می گويند مقداري صبر می كنند، بعد از آن اقامه می گويند و نماز می خوانند، آيا آن وقت كه اذان می گويند وقت شرعي نشده است يا علت ديگري دارد؟

“پاسخ : صبر كردن آنان بعد از اذان براي خواندن نماز نافله و جمع شدن نمازگزاران است و شيعيان نيز در مواردي كه نافله‏ ها را می ‏خوانند اول نافله می ‏خوانند و بعد از گذشت مقداري از اول وقت، نماز واجب را می ‏خوانند. به هر حال جمعي از اهل تسنن نسبت به اوقات شرعي دقت و مواظبت كافي را انجام می ‏دهند. در روايت است كه از امام صادق(ع) سؤال كردند آيا به اذان آنها اعتماد كنيم؟ حضرت فرمود: بلي آنها نسبت به اوقات شديداً مواظبت دارند (فانّهم اشدّ شيءٍ مواظبةً علي الوقت)[1]. البته ممكن است نظر حضرت ...

پرسش: چرا ما «شيعيان» در نمازها در ابتداي حمد و سوره «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» می گوييم ولي اهل تسنن و امام جماعت آنها يا اصلاً نمی گويند و يا برخي از آنها كه می گويند آهسته می گويند؟

“پاسخ : از روايات اهل‏بيت(عليهم السلام) استفاده می ‏شود كه «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» جزو سوره‏ هاي قرآن است مگر سوره برائت و همان گونه كه در تمام قرآن‏ها ملاحظه می ‏فرماييد در اول سوره ‏ها «بسم اللَّه الرحمن و الرحيم» نوشته شده است – جز سوره برائت – لذا واجب است قبل از سوره حمد و هر سوره ‏اي كه در نمازهاي واجب می ‏خوانيم «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را بگوييم و اگر «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» را نگوييم سوره را ناقص و مقداري از آن را حذف كرده‏ ايم، ضمناً معلوم است كه در نمازهاي جهريه بايد «بسم ...

پرسش: چرا ما شيعيان در اذان و غير اذان، وقتي نام مبارك رسول الله(ص) را به زبان می آوريم يا می شنويم صلوات می فرستيم ولي اهل تسنّن مقيد به فرستادن صلوات نيستند؟

“پاسخ : علاوه بر آيه شريفه «إنّ اللّه و ملائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَي النَّبِيّ يا أيّهَا الّذين آمنوا صَلُّوا عَلَيهِ و سَلّمُوا تسليماً»[1] روايات كثيره‏اي از رسول خدا(ص) و ائمه(عليهم السلام) در دست است كه به همه مسلمانان سفارش فرموده ‏اند كه هر وقت و در هر حال اسم مبارك حضرت رسول(ص) يا لقب و كنيه آن جناب را بگويند يا بشنوند صلوات بفرستند و در كتاب هاي اهل سنت كه به نظر خودشان صحيح و از معتبرترين كتابها می ‏دانند مانند «صحيح مسلم» نقل شده كه حضرت رسول(ص) فرمود: وقتي مؤذن اذان می ‏گويد، جمله‏ هاي اذان را مانند او ...

پرسش: آيا در قيامت خداوند به تنهايي به گناهان رسيدگي می كند يا فرشتگان هم مأمور رسيدگي هستند؟

“پاسخ : در قرآن مسأله معاد، اهمیت ويژه‏اي دارد و در صدها مورد با نام‏ هاي گوناگون از آن ياد شده است. ايمان به روز جزا در رديف ايمان به خدا و از اصول دين اسلام است و منكر آن از آئين اسلام خارج می ‏شود. بنابر آموزه ‏هاي قرآني، در آخرت از تمام اعمال انسان حسابرسي می ‏شود: «فمن يعمل مثال ذرة خيراً يره و من يعمل مثقال ذرة شراً يره»;[1] پس در آن روز هر كه به قدر ذره ‏اي كار نيك كرده پاداش آن را خواهد ديد و هر كه به قدر ذره‏اي كار زشت مرتكب شده ...

پرسش: حضرت محمد(ص) شيعه اند يا سني؟ چرا بعد از رحلت آن حضرت، دو گروه به وجود آمده است؟

“پاسخ : در عصر حيات نبي اكرم(ص)، تمامي مسلمانان دستورهاي ديني را از آن حضرت اخذ مي‏ كردند. بعد از ارتحال آن حضرت، مسلمانان به دو گروه تقسيم شدند: 1. بعضي معتقد بودند مقام رهبري و خلافت، مقامي تعييني است و بايد جانشين پيامبر از جانب خداوند متعال تعيين گردد. اين گروه به شيعيان علي(ع) مشهور شدند. 2. بعضي معتقد بودند اين مقام انتخابي و گزينشي است و امت، بايد فردي را پس از پيامبر(ص) براي رهبري و خلافت جهان اسلام انتخاب كنند. اين گروه به اهل‏سنت معروف شدند. بنابراين مبدأ پيدايش شيعه، گروهي از صحابه بودند كه اخلاص در ...

پرسش: آيا مزد رسالت پيامبر(ص) خمس است؟ اگر كسي سيد نباشد مي توان به او خمس داد؟

“پاسخ : شكي نيست كه پيامبر اسلام(ص) براي راهنمايي مردم، هيچ گونه مزدي از آنان نخواسته بلكه پاداش خود را از خداوند خواسته است: و ما اسئلكم عليه من اجر ان اجري الا علي الله.[1] اگر در بعضي از آيات قرآن دوستيِ خاندان پيامبر مزد رسالت معرفي شده: قل لا اسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي [2] بدين جهت است كه اين دوستي خدمت ديگري به مردم است؛ زيرا دوستي اين خاندان موجب هدايت مي‏شود. ما سئلتكم من اجر فهو لكم;[3] آن چيزي كه به عنوان اجر (دوستي ذوي القربي) درخواست شده، به نفع شما است. بنابراين، مزد رسالت ...

پرسش: منظور از عرش خداوند چيست؟

“پاسخ : در لغت، عرش به معناي سقف يا چيزي است كه داراي سقف است. به تخت‏ هاي بلند نيز عرش مي ‏گويند، چنان‏چه در داستان سليمان مي‏خوانيم: ايكم يايتني بعرشها؛ كدام يك از شما مي‏توانيد تخت او (بلقيس) را براي من حاضر كنيد.[1] به داربست ‏هايي كه براي بر پا نگه داشتن بعضي از درختان مي‏زنند، نيز عرش مي‏ گويند، چنان‏كه در قرآن مي‏خوانيم: و هو الذي انشأ جنات معروشات و غير معروشات؛ او همان كسي است كه باغ‏هايي از درختان داربست دار و بدون داربست را آفريد.[2] هنگامي كه در مورد خداوند عرش را به كار مي‏بريم منظور ...

پرسش: آيا همه فرشتگان از انسانها حسابرسي می كنند؟

“پاسخ : حسابرسي اعمال انسان در قيامت، از مسلمات دين مقدس اسلام است. ملائكه الهي داراي مسؤوليت‏ هاي متفاوت اند. بنابر آيات، بعضي از ملائكه، مسؤول نوشتن اعمال انسان در دنيا هستند: انّا له كاتبون;[1] ان رسلنا يكتبون ما تمكرون.[2] مراد از رسلنا در اين آيه، فرشتگان‏اند كه اعمال انسان را می ‏نويسند. ام يحسبون انّا لا نسمعُ سِرَّهُم و نجوئهم بَلي و رُسُلنا لديهم يكتُبون;[3] آيا گمان می ‏كنند كه سخنان پنهانشان را كه در گوش هم می ‏گويند، نمی ‏شنويم؟! بلي، می ‏شنويم و رسولان ما و فرشتگان همان لحظه آن را می ‏نويسند. بنابر روايات، دو فرشته، ...

پرسش: شهيد به چه كسي گفته می شود؟

“پاسخ : در لغت، شهيد به معناي كشته شده در راه خدا (قتيل في سبيل الله) است. شهيد از نام‏ هاي خدا است.[1] در فرهنگ اسلام، شهادت دو معناي متفاوت دارد: خاص و عام. معناي خاص شهادت، كشته شدن در معركه جنگ در راه خدا است و احكام خاصي در فقه اسلامی دارد؛ مثلاً شهيد نياز به غسل و كفن ندارد، بلكه با لباس خونين خود دفن شود. معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام وظيفه الهي كشته شود يا بمیرد. بنابراين، هر كس در حين انجام چنين وظيفه‏ اي از دنيا برود شهيد است. در روايات ...