جستجو
Close this search box.

اردوی پژوهشی اساتید و محققین مدارس علوم دینی اهل سنت استان هرمزگان به میزبانی موسسه مذاهب اسلامی قم

اردوی پژوهشی ویژه اساتید و محققین مدارس علوم دینی اهل سنت استان هرمزگان در قم به میزبانی موسسه مذاهب اسلامی قم در تاریخ 11 الی 13 آذرماه 1402 برگزار گردید. در ابتدای این اردو میهمانان از موسسه مذاهب اسلامی بازید کردند و سپس در سالن جلسات این موسسه با مسئولان این موسسه به نشست و گفتگو پرداختند.
در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامعلی مدیر موسسه مذاهب ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در نشست گفت: برادری امری فراموش شده است که باید بیشتر بر روی آن کار کرد.

وی ضمن ابراز امیدواری بر اینکه روزی برادران شیعه و اهل سنت بتوانند در همین موسسه با هم جمع شده و با هم همفکری کنند، گفت: یکی از برنامه های ما، حضور علماء اهل سنت و شیعه در مناطق یکدیگر است.
ایشان سپس به تاریخچه موسسه مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: موسسه مذاهب در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد.
تاسیس این موسسه در ابتدا برای پشتیبانی علمی از استان سیستان و بلوچستان بود، با این نیت که طلاب شیعی که به استان سیستان و بلوچستان می رفتند چگونه با اهل سنت تعامل کنند و این موسسه برای دوره های مختلف ایجاد شد و کم کم گسترش پیدا کرد.
وی ادامه داد: بنای ما گفتگوی مقارنه ای است. دوره شکوفایی حوزه های علمیه زمانی بود که اهل سنت و شیعه با هم رفت و آمد داشتند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامعلی با اشاره به جنگ غزه گفت: مع الأسف غربی ها به برادری رسیده اند و اما ما با وجود اینکه پیشینه جنگ نداشتیم اینگونه نیستیم. همچنین در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید کرم حسینی معاون آموزش و دکتر قاسمی معاون پژوهش موسسه مذاهب گزارشی از عملکرد این دو معاونت ارایه دادند.

همچنین در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین دکتر باوقار رئیس مرکز اسلامی هرمزگان با مبارک برشمردن اهداف این اردو گفت: به پیشنهاد بنده کتابخانه سه زبانه فارسی، عربی و انگلیسی در بندرعباس در حال شکل گیری است که این یک کاری پر برکت خواهد بود.
وی با اشاره به مرکز تخصصی استان هرمزگان گفت: مرکز تخصصی استان هرمزگان به زودی راه اندازی خواهد شد.
رئیس مرکز اسلامی هرمزگان با اشاره به تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت هرمزگان گفت: تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت بیشتر از حوزه های علمیه شیعه در استان است.

درادامه اردو و بازدید از  دانشگاه قرآن و حدیث قم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم طباطبایی رئیس دانشگاه قرآن و حدیث قم، ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: بنای کار ما مبتنی بر قرآن و حدیث است.
وی افزود: هر چند معارف دینی با عقل جلو می رود اما تمرکز ما باید بر قرآن و حدیث باشد.
دکتر طباطبایی در رابطه با مسئله سنت گفت: ما با سنت یک رابطه مستقیم نداریم و ارتباط ما با سنت از طریق حدیث است؛حدیث حکایت سنت است و خود سنت نیست.
وی ضمن تبیین مسئله حدیث و سنت بیان کرد:چگونه می توانیم از حدیث به سنت برسیم؟باید اعتبار سنجی و یا راست آزمایی شود.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث قم افزود: ما در دوره خیلی دشواری قرار داریم چرا که یک میراث خیلی با ارزش و اصیلی داریم که باید با زبان نسل جدید، این میراث را به آنها انتقال دهیم آن هم در شرایط خاص و حمله تهاجم فرهنگی.
وی ادامه داد: ما نیاز به این داریم که با روند پژوهش جدید به نحو آشنا شویم تا بتوانیم دفاع کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم طباطبایی به وظیفه پژوهشگران اشاره کرد و اظهار داشت: وظیفه ما خیلی سنگین است، هم باید از نظر گستره علوم دینی خیلی قوی باشیم و هم باید پژوهش های ما خیلی قوی و متقن باشد.
وی در پایان گفت: اگر پایان نامه می نویسیم، مطالبی بنویسیم که کاربردی باشد و به درد مردم بخورد.

ازدیگر برنامه های این اردو بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی، بازدید از دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث، شرکت در نشست علمی حدیثی استاد طباطبایی، دیدار صمیمی با حضرت آیت الله نعیم آبادی نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان، بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم دینی نور، بازدید از بیت مرحوم امام خمینی(ره) در قم، بازدید از موزه دین و زندگی، بازدید از مجمع جهانی تقریب مذاهب و دیدار با آیت الله مبلغی عضو خبرگان رهبری بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 55
مطالب مرتبط