جستجو
Close this search box.

معرفی ودانلود کتاب «الحیاة السیاسیة للإمام الحسن علیه السلام»

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحیاة السیاسیة للإمام الحسن علیه السلام

نویسنده: علامه سید جعفر مرتضی عاملی

معرفی اجمالی:

کتاب الحیاة السیاسیة للإمام الحسن علیه السلام نوشته­ ی علامه عالی مقام، مرحوم سید جعفر مرتضی می­ باشد که در سه فصل و دویست و بیست و چهار صفحه به رشته تحریر در آمده است.

فصل اول: امام حسن علیه السلام در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله

این فصل که به چهار بخش تقسیم شده است، در بردارنده­ ی زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله می ­باشد.

محبت بی حد و حصر رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت به امام حسن علیه السلام و همچنین بیان فضائل ایشان بین مردم، حاکی از جایگاه والای ایشان دارد که در بخش اول این کتاب به مواردی مختصر اشاره شده است.

جریان مباهله که از بهترین دلیل ها بر حقانیت اهل بیت علیهم السلام می ­باشد، در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله رخ داده و وجود مقدس امام حسن علیه السلام در این جریان، خود برگ زرینی در تاریخ اسلام است که مولف به تفصیل، این قضیه را در بخش دوم از فصل اول اشاره کرده است.

در بخش سوم از این کتاب، به بررسی نقش امام حسن علیه السلام در جریان پیمان ثقیف و جایگاه حضرت در این پیمان اشاره شده است.

بخش پایانی فصل اول، به جریان بیعت رضوان و اهمیت آن و جایگاه امام حسن و امام حسین علیهما السلام اشاره شده است.

فصل دوم: امام حسن علیه السلام در زمان ابابکر و عمر

در فصل دوم، مرحوم سید جعفر به جایگاه سیاسی و اجتماعی امام حسن علیه السلام در زمان ابابکر و عمر پرداخته است.

فدک و جایگاه مهم آن و همچنین عملکرد سیاسی و اجتماعی امام حسن مجتبی علیه السلام در قبال آن، از مباحث مهمی است که در این فصل بدان اشاره شده و سپس به نحو تفصیل به جریانات بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله که منجر به غصب خلافت و همچنین تصاحب فدک گردید، مؤلف بدان پرداخته است.

پایین کشیدن ابوبکر از منبر رسول خدا صلی الله علیه و آله توسط امام حسن و امام حسین علیهما السلام در حالی که آن دو امام در سن کم بوده اند و در منابع متعدد اهل تسنن نیز بدان اشاره شده است، از مباحثی است که در این فصل بدان اشاره شده است. برخورد امام حسن علیه السلام با بلال حبشی و اذان گفتن او که ارتباط خوب بلال با اهل بیت علیهم السلام را به اثبات می­رساند، از مباحث پایانی این فصل است. اشاره به برخی از داستان هایی پیرامون علم و کرامت حضرت و همچنین حضور امام حسن مجتبی علیه السلام در جریان شوری، پایان بخش فصل دوم این کتاب می­ باشد.

فصل سوم: امام حسن علیه السلام در زمان عثمان

فصل سوم این کتاب، به حضور سیاسی امام حسن علیه السلام در زمان عثمان اشاره شده است. تبعید ابوذر غفاری از بهترین یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله به ربذه توسط عثمان که یکی از رخ داد های سیاسی زمان امام حسن علیه السلام بوده و هنگام تبعید ابوذر بود که امام حسن علیه السلام او را تا بیرون شهر بدرقه کرد، مورد بحث و بررسی مولف قرار گرفته است.

فتوحاتی که در سرزمین های اسلامی در زمان عثمان صورت گرفت نیز مورد نقد و نظر قرار گرفته و به واکاوی این تحرکات و تاثیر آن در سرزمین های اسلامی اشاره کرده است. بررسی نقش امام حسن علیه السلام در مواجه با فتوحات صورت گرفته و همچنین فتنه هایی که در سال آخر عثمان رخ داد و منجر به کشته شدن او گردید نیز مورد بررسی قرار گرفته و همچنین پاسخ به برخی از سوالات و ابهامات مانند اینکه آیا امام حسن علیه السلام از عثمان دفاع کرده یا خیر و… حسن ختام این کتاب می­باشد.

دانلودفایل PDF کتاب «الحیاة السیاسیة للإمام الحسن علیه السلام»

2 پاسخ

  1. سلام علیکم. برای دانلود این کتاب وقتی روی لینک دانلود زدم، وارد سایت مدارس اهل سنت شد و دانلودی در کار نبود. اگر بنا ندارید که کتاب را برای دانلود بزارید لطفا لینک را هم بردارید و مردم را سر کار نزارید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 7
مطالب مرتبط