جستجو
Close this search box.

معرفی و دانلود کتاب شهربانو؛ بازکاوي و پژوهشي درباره همسر امام حسين عليه‌السلام

بسم‌الله الرحمن الرحيم

معرفي کتاب

نام کتاب: شهربانو؛ بازکاوي و پژوهشي درباره همسر امام حسين عليه‌السلام

نويسنده: سرکار خانم ناهيد طيبي

معرفي اجمالي:

کتاب شهربانو؛ بازکاوي و پژوهشي درباره همسر امام حسين عليه‌السلام يک از جامع‌ترين و کامل‌ترين کتبي است که درباره شخصيت جناب شهربانو عليهاالسلام به قلم محقق توانمند، سرکار خانم طيبي به رشته تحرير درآمده است.

اين کتاب در هشت فصل تدوين شده است.

فصل اول:

در فصل اول اين کتاب، بحثي مقدماتي درباره شخصيت مادران ائمه عليهم‌السلام، بحثي درباره‌ام ولد در فقه اسلامي، نظام برده‌داري و فرهنگ اسلامي، پيشينه تحقيق در مورد شهربانو عليهاالسلام و… بيان شده است.

فصل دوم:

در اين فصل، مؤلف محترم با اشاره به منابع متقدم روايي مانند کافي، بصائر الدرجات و… نسبت به احاديث مرتبط با جناب شهربانو عليهاالسلام پرداخته است. همچنين در پايان اين فصل، نتيجه بحث روايي مربوط به شهربانو عليهالسلام را بيان کرده است.

فصل سوم:

فصل سوم اين کتاب، به بررسي شخصيت آن بانوي گرامي در منابع تاريخي پرداخته شده است.

فصل چهارم:

اشاره به شخصيت جناب شهربانو عليهاالسلام در منابع فقهي، رجالي، کتب انساب و… از مباحث مطرح‌شده در فصل چهارم اين کتاب مي‌باشد.

فصل پنجم:

مؤلف محترم در اين فصل، به بررسي نبردهاي اعراب و ايران و سرنوشت يزدگرد و بازماندگان پرداخته است. فتح ايران و سرنوشت يزدگرد و اسراي ايراني، بازماندگان يزدگرد، شهربانو، شرق شناسان و تشيع ايرانيان، گذري بر نظريه‌هاي شرق شناسان و قضيه شهربانو از مباحث مهمي است که در اين فصل به نحو دقيق بررسي شده است و پايان‌بخش فصل پنجم، بحثي درباره علامه اميني و تشيع ايرانيان می­باشد.

فصل ششم:

شهربانو، افسانه يا واقعيت؟ عنوان فصل ششم اين کتاب است. در اين فصل نيز به بررسي اصلِ وجود شهربانو عليهاالسلام و بررسي کتب و مقاله‌هايي در اين باب موردتوجه مؤلف قرارگرفته و با چينشي منطقي، مباحث بیان شده است..

فصل هفتم:

در اين فصل، به شخصيت جناب شهربانو عليهاالسلام و همچنين زندگي‌نامه ايشان، نام‌هاي آن بانوي گرامي، بحثي پيرامون پدر و همچنين مليت ايشان و… تصريح شده است.

فصل هشتم:

تاريخ رحلت شهربانو و بحثي پيرامون بي‌بي شهربانو عليهاالسلام، بحثي پيرامون تولد امام سجاد عليه‌السلام، لوح موجود در بي‌بي شهربانو و…، پايان‌بخش فصل هشتم اين کتاب مي‌باشد.

⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓⇓

فایل PDF این کتاب را می توانید از⇐ اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 4
مطالب مرتبط