جستجو
Close this search box.

معرفی کتاب فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام المنسوبة لغیره

مؤلف این کتاب دکتر جواد کاظم منشد النصر الله پژوهشگر و نویسنده عراقی است و این کتاب که سلسله پاسخ‌هایی به شبهات وهابیت می‌باشد را در سال 1430 قمری در عراق – نجف اشرف – توسط انتشارات الرافد منتشر نموده است.

هدف اصلی مؤلف، اثبات فضایلی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام است که تحریف‌کنندگان روایات و تاریخ در طول قرون مختلف آن‌ها را به افرادی دیگر نسبت داده‌اند. مؤلف برای نفی ادعای تحریف‌کنندگان از تمام منابع اعم از تاریخی، روایی، ادبی، جغرافیا، تفسیر، کلام و دیوان‌های شعرا استفاده کرده است و این روایات را در سلسله کتاب‌هایی تدوین کرده است که شامل موضوعات زیر در هر جلد از این سلسله کتاب‌ها می‌باشد:

حلقه اول: ولادت در کعبه و نسبت دادن آن به حکیم بن حزام؛

حلقه دوم: ضرب سکه اسلامی و نسبت دادن آن به عبدالملک مروان؛

حلقه سوم: لقب سیف‌الله المسلول و نسبت دادن آن به خالد بن ولید؛

حلقه چهارم: داماد پیامبر صلی‌الله علیه و آله و نسبت دادن آن به عثمان؛

حلقه پنجم: جمع‌آوری قرآن و نسبت دادن آن به ابوبکر؛

حلقه ششم: شهادت پیامبر در آغوش امام علیه‌السلام و نسبت دادن آن به عایشه؛

حلقه هفتم: بستن تمام درب‌های مسجدالنبی به‌غیراز درب منزل امیرالمؤمنین علیه‌السلام و نسبت دادن آن به ابوبکر؛

حلقه هشتم: مقام صدیق و نسبت دادن آن به ابوبکر؛

حلقه نهم: مقام فاروق و نسبت دادن آن به عمر.

موضوع این کتاب، اثبات فضیلت ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کعبه، با استناد به تمام منابع اعم از تاریخی، روایی، ادبی، جغرافیا، تفسیر، کلام و دیوان‌های شعرا و تصحیح سندی آن‌ها و همچنین رد ادعای کسانی که این فضیلت را به حکیم بن حزام نسبت می‌دهند و جریان شناسی این نسبت است.

مباحث کتاب

مقدمه اول: فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام؛

مقدمه دوم: مکتب تاریخ‌نویسی به ریاست معاویه؛

فصل اول: ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام که شامل دو بخش است:

بخش اول: روایات ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کعبه؛

بخش دوم: راویان ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کعبه.

فصل دوم: حکیم بن حزام

بخش اول: روایات ولادت حکیم بن حزام در کعبه

بخش دوم: مبالغه در شخصیت حکیم بن حزام

خاتمه

مقدمه اول: فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در اوج شرافت قرار داشته و هر دوست و دشمنی شک ندارد که او اشرف مخلوقات در نسب بعد از پسرعمویش، پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله است.

با این جملات مبحث مقدماتی کتاب آغاز می‌شود و مؤلف به بیان شواهد و نقل‌های تاریخی برای تبیین نسب امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بیان شرافت بی‌مانند این خاندان می‌پردازد.

در ادامه به ولادت حضرت در کعبه که موضوع اصلی کتاب است اشاره‌کرده و فضیلت بعدی که عدم آلودگی به شرک حتی در دوران قبل از بعثت و بعدازآن اولین و ایمان آورنده به اسلام را متذکر می‌شود.

تربیت یافتن محضر رسول خدا فضیلت دیگری است که مؤلف متذکر شده و قدم‌به‌قدم فضایل امیرالمؤمنین علیه‌السلام را از قبل از ولادت تا دوره‌های مختلف زندگانی بیان می‌کند.

این قسمت چکیده ایست از فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام از القاب و اوصاف و منزلت الهی تا ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، عبادی و رفتاری تا خصوصیات فردی مانند شجاعت، ایثار، حلم، بلاغت و فصاحت گفتار که تجمیع آن‌ها در اوراق کم بسیار مغتنم است.

مقدمه دوم: مکتب تاریخ‌نویسی به ریاست معاویه

معاویه بعد از جنگ نظامی یک هجمهٔ خبری و رسانه‌ای علیه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به راه انداخت. اقداماتی از قبیل:

  1. ایجاد برائت از امام در جامعه؛
  2. سخت‌گیری بر اصحاب امام علیه‌السلام؛
  3. جایگاه دادن به دشمنان امام علیه‌السلام؛
  4. ساخت فضائل جعلی برای عثمان؛
  5. ساخت فضائل جعلی برای خلیفه اول و دوم و دیگر صحابه در مقابل فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام که خود شامل:

الف: جعل فضیلت برای صحابه به‌صورت مطلق؛

ب: جعل فضائل برای صحابه در مقابل فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام؛

ج: جعل مثالب و مطالب ناروا نسبت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام.

 فصل اول: ولادت در کعبه

بخش اول: روایات ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کعبه

مؤلف در این قسمت به دو اشکال عمده پاسخ می‌دهد.

اول: نسبت به کسانی مانند ابن روز بهان که قول ولادت در کعبه را به بعضی از علمای شیعه نسبت داده و مدعی این است که حتی بعضی از علمای شیعه قائل بر این موضوع نمی‌باشند.

مؤلف تتبع جامعی نموده و اقوال بسیاری از علما را به ترتیب قرون متذکر شده این مدعی را نفی کرده است.

دوم: پاسخ به این ادعا که غیر از شیعیان، هیچ فردی ولادت در کعبه را برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام قائل نبوده است.

در اینجا نیز مؤلف اقوال علمای غیر شیعه را جمع‌آوری و ادعای اشکال کنندگان را باطل نموده است.

بخش دوم: راویان ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کعبه

مؤلف در این بخش ابتدا راویان ولادت در کعبه را نام می‌برد. کسانی مانند عباس بن عبدالمطلب، سعید بن جبیر، عایشه، میثم تمار و بسیاری از صحابه و تابعان.

بعد از بررسی روات، به اعتبار خبر از جهت واحد یا متواتر بودن آن می‌پردازد و شواهدی را از کتب فریقین بر این مطالب می‌آورد که:

اولاً: حدیث متواتر است؛

 دوم: شکی در این موضوع راه نمی‌یابد؛

سوم: این فضیلت فقط اختصاص به امیرالمؤمنین علیه‌السلام دارد؛

چهارم: نفی ولادت کسی غیر از امیرمومنان علیه‌السلام در کعبه.

فصل دوم: حکیم بن حزام

بخش اول: روایات ولادت حکیم بن حزام در کعبه

نویسنده ابتدا چند سؤال را مطرح می‌نماید:

سؤال اول: حکیم بن حزام کیست؟

سؤال دوم: جایگاه او در جامعه آن زمان چگونه بوده است؟

سؤال سوم: چرا این فضیلت را به او نسبت داده‌اند؟

پنج منبع متقدم ولادت حکیم بن حزام را در کعبه نقل کرده‌اند.

  1. ازرقی در اخبار المکه؛ 2. ابن بکار در جمهرة النسب؛ 3. ابن حبیب در المحبر؛ 4. فاکهی در اخبار المکه؛ 5. حاکم نیشابوری در المستدرک علی الصحیحین.

بقیه منابع نیز یا از حاکم و یا از ابن بکار نقل‌قول کرده‌اند.

مؤلف در ادامه به برسی این اقوال از جهت سند و دلالت پرداخته و اعتبار آن‌ها را زیرسوال می‌برد.

بخش دوم: مبالغه در شخصیت حکیم بن حزام

مؤلف با اثبات نظریه هجمه رسانه‌ای و توطئهٔ خبری که توسط معاویه برای انحراف اذهان و تاریخ انجام می‌پذیرفته است، در قسمت پایانی کتاب به‌دروغ پردازی‌هایی که تحریف‌کنندگان برای باورپذیری بیشتر جعلیات خود استفاده می‌کرده‌اند، اشاره می‌نماید.

به عقیده مؤلف، برای اینکه مخاطب این جعلیات آمادگی ذهنی برای پذیرش اینکه مولود کعبه حکیم بن حزام است و نه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، در بیان شخصیت حکیم مبالغه و گزافه‌گویی نموده‌اند.

صفاتی مانند:

 الف: رفاده و نجات‌دهنده گمشدگان راه در مکه؛

 ب: ورود در دارالندوه با سن کم درحالی‌که افراد زیر چهل سال اجازه ورود به آن را نداشته‌اند؛

ج: داستان مسلمان شدن او که حاکی از علاقه پیامبر به حکیم می‌باشد؛

د: عمر طولانی.

مؤلف با ریزبینی، اشکالاتی بر این فضایل نموده و آن‌ها را ساختگی و مبالغه‌آمیز می‌داند.

خاتمه:

نتیجه پایانی این کتاب بیان می‌کند که انتساب و جعل ولادت در کعبه برای حکیم بن حزام توسط بعضی از افراد گروه کتابت تاریخ که توسط معاویه مدیریت و راهبری می‌شده‌اند، صورت گرفته است که نقش یک روای به نام عروة بن زبیر بیش از دیگران در این تحریف دیده می‌شود.

برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 6
مطالب مرتبط