جستجو
Close this search box.

معرفی و دانلود کتاب: السیدة زینب، عقیلة بنی‌هاشم [علیها السلام]

نویسنده: دکتر عایشه بنت شاطی

معرفی اجمالی:

السیدة زینب، عقیلة بنی‌هاشم توسط دکتر عایشه بنت شاطی، نویسنده مصری به رشته تحریر درآمده است.

مؤلف در مقدمه کتاب، چنین آورده است: کتابی که از نظر خواننده می‌گذرد، هرچند مواد آن از مدارک معتبر تاریخی گرفته‌شده، ولی تنها یک کتاب تاریخی نیست همچنان که داستان محض هم نیست، اگرچه به‌صورت داستان نوشته شده است.
این کتاب سرگذشت زنی است که دستِ قضا، سنین زندگانی وی را در دوران پرحادثه و آشوبی واقع ساخت تا بتواند بر صحنه حکومت اسلامی، دور خود را به‌خوبی به پایان برساند، دوری که کوچک‌ترین توصیف آن این است که بگوییم: «ارجمند» بود.
مؤلف در ادامه، تصریح کرده است که نام آن حضرت در تاریخ ما و تاریخ انسانیت با فاجعه‌ای دردناک همراه است؛ فاجعه کربلا.
او همچنین معتقد است که تاریخ نویسان همگی واقعه کربلا را یکی از نبردهای مؤثر، در تاریخ اسلام و تشیع دانسته و بعض آنان، این نبرد را خطرناک‌ترین نبردهای عالم اسلام می‌دانند و آن را در بنیان‌گذاری مذهب تشیع، عامل مؤثر بشمار آورده‌اند.

مؤلف همچنین معتقد است که شخصیت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با پایان قضیه عاشورا، خاتمه نیافت، بلکه آغاز دور او، پس از ختم جنگ است؛ چه ازاین‌پس زینب می‌بایست زنان اسیرِ بنی‌هاشم را سرپرستی کرده و دفاع از کودک بیمار «علی بن الحسین» را بر عهده بگیرد و اگر زینب نبود، علی به قتل می‌رسید و با کشته شدن او خاندان امامت نابود می‌گشت.

این کتاب در 15 فصل تدوین شده است که با زندگی‌نامه آن حضرت شروع و به جریان زندگی آن حضرت و نقش ایشان در جریان کربلا و در آخر رحلت آن حضرت، پایان‌بخش کتاب می‌باشد.

این کتاب در سال 1332 شمسی توسط مرحوم استاد سید جعفر شهیدی به نام شیر زن کربلا یا زینب دختر علی علیه‌السلام ترجمه شده است.


دانلود کتاب: شیرزن کربلا، یا، زینب دختر علی علیه السلام

دانلود کتاب: السیدة زینب، عقیلة بنی‌هاشم [علیها السلام]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 4
مطالب مرتبط