جستجو
Close this search box.

معرفی و دانلود کتاب:حیاة الامام موسی بن جعفر علیه‌السلام دراسة وتحلیل

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب:حیاة الامام موسی بن جعفر علیه‌السلام دراسة وتحلیل

تألیف: علامه باقر شریف قرشی

مؤلف در مقدمه‌ای که در اول ذی‌حجه ۱۳۸۹ هجری قمری بر این کتاب نوشته است، انگیزه خود از تألیف کتاب را زندگی فوق‌العاده و سراسر الگویی که امامان شیعه داشته‌اند بیان می‌کند. به عقیده مؤلف زندگانی امام کاظم علیه‌السلام نمونه‌ای از سیره نبوی است و تمام جلوه‌های انسانیت در آن نمودار شده است. بیان شرایط سخت زندگی ائمه علیهم‌السلام و توضیح مختصری در مورد راهکارهای تبلیغی و ارشادی اهل‌بیت و مقابله آن‌ها با ظلم و ستم حاکمان جائر از مطالب مقدماتی کتاب می‌باشد.

ائمه علیهم‌السلام به‌مقتضای شرایط جامعه مسلمین مبارزات ایجابی و سلبی را با نظام طاغوت اتخاذ می‌کردند. مبارزه ایجابی همان قیام و مبارزه علنی و مسلحانه با ظالمان بود که برای اکثر امامان اقتضای این قیام ایجاد نشد، اما قیام سلبی همان دوری گزیدن از حاکمان و دورنگه داشتن شیعیان از دخالت در امور  حاکمان و منع  هرگونه کمکی به خلفای جائر می‌باشد.

فصل اول کتاب با بیان ولادت و دوران آغازین حیات دنیوی امام آغاز می‌شود در ادامه کتاب، نبوغ و عقل و شرافت امام مانند وراثت از خاتم انبیا و فضل خانوادگی از دیگر ویژگی‌های امام شمرده می‌شود.

 مؤلف در این قسمت از کتاب، به بیان شباهت و مثال‌هایی که حاکی از علم امام می‌باشد می‌پردازند. در ادامه، به جایگاه علمی امام کاظم علیه‌السلام در مکتب علمی پدرشان امام صادق علیه‌السلام اشاره می‌نماید و با تبیین جایگاه روایی و حدیثی حضرت در بین شاگردان و اصحاب امام صادق علیه‌السلام، برتری امام در سایر شاگردان را توصیف می‌نماید.

 ویژگی‌های اختصاصی مکتب علمی امام صادق علیه‌السلام از لحاظ جایگاه علمی و فرهنگی و فرصت بیان  آزادتر مطالب و معارف دینی و فرصت تدوین و تألیف کتب و روایات امام و اصحاب ایشان که موجب شاخص بودن این مکتب در بین مکتب‌های علمی دوره تاریخی می‌باشد ازجمله توضیحات مؤلف است.

 فصل بعدی یکی از  مهم‌ترین فصل‌های زندگی امام کاظم علیه‌السلام یعنی آغاز امامت ایشان را موردبررسی قرار می‌دهد که به مناسبت بیان مسئله امامت بحثی کلامی در مورد امامت ازجمله: معنای امامت، ضرورت وجود امام و اموری ضروری که به‌وسیله امام در جامعه  محقق می‌شود و صفات امام مانند عصمت علم غیب، نصوص امامت و در ادامه نصوص امامت امام کاظم علیه‌السلام بالخصوص را بررسی می‌کند.

بعدازاین فصل نوبت به اقوال و آرا علمی امام می‌رسد.  

فصل بعدی به فروپاشی حکومت امویان می‌پردازد. بنی امیه اینکه تمام تجهیزات اداری اقتصادی و سیاسی خود را برای درهم شکستن اهل‌بیت علیهم‌السلام به کار بردند، توهین و ناسزا گفتن به آن‌ها را واجب کردند و آن را یک فرض دینی قرار دادند و در تمام ادارات و دیوان‌های حکومتی دشمنان اهل‌بیت را به کار گرفتند و جاعلان حدیث را برای جعل حدیث و تهمت و ناسزا گفتن به اهل‌بیت علیهم‌السلام استخدام کردند و دست‌های خود را به خون اهل‌بیت علیهم‌السلام آغشته کردند.

 بعدازآن به دوران سفاح می‌رسیم. مؤلف در این فصل وقایعی که در دوران قیام سفاح اتفاق افتاده است را بیان می‌کند.

امام صادق علیه‌السلام در این دوران علویان را از قیام بازمی‌دارد و آن‌ها را آگاه می‌کند که حکومت بعد از امویان از آن آل بنی‌عباس است و از هرگونه قیام و خروج علیه آنان نهی می‌نماید.

 فصل بعدی به بررسی دوران منصور عباسی می‌پردازد ویژگی‌های شخصیتی و شخصی منصور رفتارهای هواپرستانِ و ریشه‌یابی صفات ناپسند منصور از مطالبی است که مؤلف در این به آن‌ها می‌پردازد.

 بعدازاین فصل دوران حکومت مهدی عباسی بررسی می‌شود.  

 جلد دوم با بررسی دوران هارون رشید آغاز می‌شود بررسی روزگار او ازجمله بیعت‌ها، جایگاه برامکه در دولت اسلامی، اسراف‌های هارون، هدیه‌هایی که به شاعرانی که در تملق او مبالغه می‌کنند، بیان شده است.

فصل بعد به بررسی فعالیت‌های امام در عهد امامت خویش می‌پردازد.

 دفاع از اعتقاد اسلامی و ابطال شبهات دین.

مسائل کلامی که امام به آن‌ها جواب می‌دهد: ابطال حرکت خداوند، نفی جسمانیت از خداوند، معنی لفظ جلالهٔ الله، علم خداوند، مشیت خداوند، اراده تکوینی و تشریعی و… دیگر شبهات رایج آن دوران.

برسی فرقه‌های شیعه در زمان امام که شامل کیسانیه، زیدیه، امامیه، فطحیه، سمطیه، خطابیه، ناووسیه، اسماعیلیه و واقفیه و غلات یکی دیگر از مسائلی هستند که مؤلف به آن‌ها می‌پردازد.

در فصل آخر کتاب با روات و اصحاب امام علیه‌السلام و شاگردان ایشان آشنا می‌شویم.

برای دانلود جلد اول اینجا کلیک کنید

برای دانلود جلد دوم اینجا کلیک کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 7
مطالب مرتبط