جستجو
Close this search box.

حجةالوداع و گريه های فاطمه عليها السلام به روایت محمد عبده یمانی

حضرت محمد صلى الله عليه و آله رسالت را ابلاغ كرد. امانت را ادا نمود. امّت را نصيحت كرد و در راه خدا جهاد نمود. دعوت به پايان رسيد و جامعه نوين بر توحيد خالص، اثبات الوهيت خداوند و نفى ساير خدايان، بر پايه رسالت محمد صلى الله عليه و آله بنيان نهاده شد. گويا هاتفِ غيبى بر قلب رسول‏اللَّه چنين ندا داد كه اقامت او در دنيا رو به پايان است! از اين‏رو هنگامى كه در سال دهم هجرت «معاذ» را براى يمن مأموريت داد، فرمود: «اى معاذ! شايد با گذشتن اين سال ديگر مرا نبينى و شايد بر اين مسجد و قبر من گذارت افتد! بدان ای معاذ! محبوب ترین شما نزد من کسی است که با همین حال [و عقیده ای] که اکنون از هم جدا می شویم، او را ببینم.»[1] و معاذ با شنيدن اين سخن به جهت فراق (آخرين ديدار) رسول‏اللَّه صلى الله عليه و آله گريست و برخى مردم اين سخن پيامبر را زبان به زبان نقل كردند تا به گوش فاطمه زهرا عليها السلام رسيد و اندوه و درد فاطمه عليها السلام را برانگيخت و فهميد كه سفر آخرتِ پدرش نزديك است؛ زيرا مى‏ دانست هر سخنى كه پدرش بگويد حق است، با اين‏حال با خود مى‏گفت چه بسا اين سخن از روى جزم نباشد و خود را دلدارى مى‏داد.

مشيّت خداى متعال بر اين بود كه پيامبرش ثمرات دعوتى را كه در راه آن انواع سختى ‏ها را- طى بيست و سه سال- كشيده بود، ببيند. در اطراف مكه با افراد و قبايل عرب و نمايندگانشان مى‏نشست تا احكام و شرايع دين را به آنها بياموزد و از آنان گواهى طلبد كه امانت را ادا نموده و رسالت را تبليغ فرموده و به نصيحت امّت پرداخته است.

مصطفى صلى الله عليه و آله اعلام نمود كه قصد دارد حج مَبرور، كه همگان مشاهده كنند، انجام دهد! مردم بسيارى در مدينه گرد آمدند تا افتخار حضور پيامبر و رهبرى وى را در اين فريضه داشته باشند.

چهار روز از ماهِ ذى‏قعده مانده بود، كه آن حضرت براى حركت آماده شد و (بعد از ظهر) آن روز، رهسپارِ مكه گرديد و بيشتر اعضاى خانواده‏اش و از جمله فاطمه زهرا عليها السلام با او حركت كردند. همينكه پيامبر در سال دهم عزم حج كرد، به مردم اعلام شد كه پيامبر آماده حج است. نخستين كسانى‏كه از اين خبر آگاهى يافتند، طبعاً اهل مدينه و حوالى آن‏ بودند كه براى اين منظور تجمّع كردند. مصطفى صلى الله عليه و آله براى آنان خطابه‏اى ايراد فرمود و مناسك حج را بيان نمود تا پيروى آن حضرت در مناسك براى مردم آسان شود و در عمل، يكى پس از ديگرى مناسك حج را مشاهده كنند. روز پنج شنبه بيست و چهارم ذى‏قعده چهار ركعت نماز ظهر را خواندند و به اتّفاق جمعيّت حركت كردند و رهسپار ذوالحليفه (مسجد شجره) شدند. مردم از همه نواحى، گروه گروه و تك‏تك آمدند تا شمارِ آنها به حدى رسيد كه جز خدا نداند. از شهر و ديارِ خود جدا شدند و با فرزندان و خاندانشان خدا حافظى كردند و راحت و آسايش را به كنارى نهادند و آماده پذيرش مشقت‏ هاى اين سفر الهى شدند. گروهى پياده و گروهى بر شتران لاغر سوار، مشتاقانه در انتظار ديدار بيت عتيق بودند.

پيامبر صلى الله عليه و آله حركت كرد و آن كاروان عظيم- كه ديده از مشاهده انتهايش ناتوان بود- به راه افتاد. گويى امواجى است خروشان در اقيانوسى بى‏كران! آنگاه كه كاروان بر پستى و بلندى بيابان‏ها حركت مى‏كرد. زمين زير گامهاى پاك موحّدان مى‏لرزيد، گويى خورشيد از سيمايشان طلوع مى‏كرد،! آنگاه كه در پيرامون پيامبر بزرگوار از هر طرف حلقه زده و دلهايشان بدو پيوسته و قلب‏ها از محبتش شكفته مى‏شد و اگر مى‏ توانستند حضرتش را بر سرو گردن‏ ها بلكه بر ديدگان مى‏نهادند و اگر قادر بودند رنج‏هاى سفرش رابه جان مى‏خريدند، تا هرچه بيشتر رضاىِ حضرت دوست را به دست آورند و شكرِ نعمتش را ادا كنند. اين نعمت بزرگ و رحمتِ بى‏پايان كه خدا پيامبرى در ميان آنها، از خودشان بر انگيخت تا آيات الهى را بر آنها آشكار سازد و آنها را پيراسته گرداند و كتاب و حكمت تعليم دهد و از ظلمات به روشنايى آورد. پاكيزه‏ها را حلال كند و پليدى‏ها را حرام نمايد و بار گرانى را كه بر گُرده آنها نهاده شده بود بردارد و زنجيرهاى اسارتشان را بُگسلد؛ آرى، خدا به‏وسيله او كسانى را به راه‏هاى سلامت و سعادت هدايت‏ كرد كه در طلب رضاى او باشند و از تاريكى‏ها به روشنايى آيند و به راه مستقيم رهنمون گردند. راه آن خداوندى كه هرچه در آسمان و زمين است از آنِ اوست. بار خدايا! بر پيامبر گرامى‏ات درود فرست و صلوات و سلام و بركت بدرقه راهش گردان.

آن كاروان مبارك به «ذوالحُلَيفه» رسيد. اين محل، ميقاتِ اهل مدينه است. عايشه گويد: «رسول خدا «ذوالحُليفه» را براى مردم مدينه، «جُحفه» را براى مردم شام و مصر، «ذات عِرق» را براى مردمِ عراق و «قرن المنازل» را براى مردم نجد و «يَلَمْلَم» را براى مردم يمن ميقات قرار داد و فرمود: اينها ميقاتِ مردم اين شهرها و هر مسافرى است كه از اين مواقيت عازم حج و عمره باشد.» بخارى و مسلم بر اين حديث اتفاق نظر دارند و تمام اهل علم به آن فتوى داده‏ اند.

پيامبر صلى الله عليه و آله و كاروان حج، آن شب را در ذوالحليفه ماندند و پس از نماز صبح، هنگامى كه آفتاب دميد براى اعمال حج آماده شدند، پيامبر لباس احرام پوشيدند و در حالى‏كه بر ناقه قصوى سوار بودند به مسجدى كه در ذوالحليفه بود رفتند و دو ركعت نماز گزاردند آنگاه تلبيه حج گفتند.

عايشه گويد: «ما همراه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بوديم كه فرمود: «هر آنكه مى‏خواهد براى حج و عمره مُحرِم شود و هركه خواهد براى حج و آنكه مى‏خواهد براى عمره.» عايشه گويد:«پيامبر و جمعى از مردم براى حج محرم شدند[2] و جمعى براى حج و عمره و جمعى براى عمره و من از كسانى بودم كه قصد عمره كردم.» پيامبر سوار بر ناقه قصوى حركت كرد، جمع انبوهى به دنبال آن حضرت به راه افتادند و همواره مى‏گفتند: «لَبَّيك أَلَّلهُمَّ لَبَّيك، لَبَّيكَ لاشَرِيكَ لَكَ لَبَّيك، انَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَ الْمُلْكُ لاشَرِيكَ لَك» اطراف و جوانب دشت آن نغمه‏هاى آسمانى را كه از حلقوم هزاران تن از حج گزاران شنيده مى‏شد، پاسخ مى‏دادند؛ آرى نغمه‏ هايى كه از قلبهاى با ايمان مى‏ جوشيد.

كاروان مى‏ رفت و طنين تلبيه ‏ها آفاق را مى‏لرزاند و شميم مُشگ فامش فضا را عطرآگين مى‏ساخت! از دل‏ها نور متجلّى بود و نور به دل‏ها باز مى‏گشت: «لَبَّيك أَلَّلهُمَّ لَبَّيك، لَبَّيكَ لاشَرِيكَ لَكَ لَبَّيك …»

گذار كاروان به «ابواء» افتاد؛ جايى كه به قولى ميعاد آمنه مادر گرامى سيدالمرسلين صلى الله عليه و آله (با مرگ) بود، آن روز كه پس از ديدار بنى‏نجّار در مدينه به مكه باز مى‏گشت و اين بانو، همسرش عبداللَّه را- كه هنوز محمد صلى الله عليه و آله در شكم مادر بود- از دست داده بود و از آن پَس، تربيت محمد صلى الله عليه و آله را با عنايت الهى، تحت كفالتِ عبدالمطلب و سپس عمويش ابوطالب، عهده‏دار گرديد و خود در اين باره چنين فرمود:

«أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبي …»[3]آفريدگارم مرا تربيت كرد و چه نيكو تربيت كرد …

سپس راه آن كاروان عظيم به «عسفان» افتاد و اين تنها پيامبر ما نبود كه گذارش به اين نقطه افتاده است، بلكه پيش از آن با نَفَس‏هاى پيامبرانى چون هود و صالح در طريق بيت‏اللَّه الحرام و تشرّف به حج، خانه نخستين مردم، مُعطّر شده بود! فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ … خانه‏اى كه شاهد آيات روشن توحيد و مقام ابراهيم خليل بود كه در امتثال امر حق، لحظه‏اى درنگ نكرد و براى ذبح جگر گوشه‏اش اسماعيل كه نمونه بِرّ و تقوى و طهارت بود، مُصمّم گرديد و او را بر جبين، به خاك افكند و پيش از آنكه كارد بر گلوى فرزند بگذارد، بر قلب و جگر خود نهاد تا امر خدا را امتثال كند و به حكمت رؤيايى كه ديده بود رضا دهد و نداى:«وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ* قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ* إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ* وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ* وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ* سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ»؛[4] را شنيد و از اين امتحان سخت و ذبح فرزند، سربلند بيرون آمد و مستوجبِ سلام و ثناى الهى گرديد.

درحالى‏كه كاروان مبارك ره مى‏نورديد، از گفتن تلبيه دست كشيد آنگاه كه ديد سيد ما محمد صلى الله عليه و آله ديگر تلبيه نمى‏گويد؛ چرا كه به حرم رسيده بود و او و كاروان همراهش به «ذى ‏طوى‏» اتراق كردند و شب يكشنبه را كه چهارمين شب ذى‏حجه بود، بيتوته نمودند و نماز صبح را با پيامبر صلى الله عليه و آله خواندند و براى ورود به حرم و حريم كبريايى و زيارت بيت‏اللَّه، بى‏قرار بودند؛ آنجا كه ملجأ و پناهگاه خلق و حريم امن است و از همه اماكنِ زمين به جز نقطه‏اى كه جسد مطهر سيدالمرسلين را دربردارد، برتر است. اشتياق ورود به بيتِ عتيق و طواف كعبه همچون تندبادى آنان را به پيش مى‏راند و اين شگفت نيست؛ زيرا از قديم گفته ‏اند:

«و أعظم ما يكون الشوق يوماً إذا دنت الخيام من الخيام‏»

بيشترين اشتياق آن روزى است كه خيمه‏ ها به خيمه‏ ها نزديك شود!

ديرى نگذشت كه پيامبر صلى الله عليه و آله غسل كردند و كاروان با تأسّى به آن حضرت و نيز فراگيرى مناسك، غسل نمودند و حركت كردند. مصطفى صلى الله عليه و آله پيشاپيش جمعيّت بود كه از راه كوهستانى بالا واقع در بطحاء كه مُشرف به قبرها بود وارد مكه مكرّمه شدند تا مردم بتوانند آن حضرت را ببينند. ظهر بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله با همراهى كاروان عظيم حج، به طرف مسجدالحرام آمدند. شتر خود را خُسباندند و از درِ بنى‏شيبه داخل مسجد شدند و همينكه با بيت‏اللَّه الحرام روبرو گرديدند، تكبير گفته و اين دعا را خواندند:

«ألّلهمّ أَنْتَ السَّلامُ وَ مِنْكَ السَّلامُ حينا ربّنا بِالسَّلام أَلّلهمّ زِدْ هذا الْبَيت تَشْرِيفاً وَ تَعظِيماً وَ تَكْرِيماً وَ مَهابَةً وَ زِدْ مَنْ حَجَّهُ أَو اعْتَمَرَهُ تَكْريماً وَ تَشْرِيفاً وَ تَعْظِيماً وَ بِرّاً».[5]

«خدايا تويى سلام و از تو است سلام؛ پروردگارا! ما را به سلام تحيّت گوى. بار خدايا! اين خانه را شرافت و عظمت و كرامت و هيبت بيش از پيش عنايت كن و آنكه را به اين خانه حج يا عمره بجا آرد كرامت و شرافت و عظمت و خير عطا فرما.»

پيامبر به گونه‏اى ايستاد كه خانه را در سمت چپ خويش قرار دهد تا طواف كند، از حجرالأسود آغاز فرمود و تكبير گفت و آن را بوسيد، حضرتش را مزاحمت نكردند.

داخل بيت عتيق شد تا تحيت مسجد و تحيت بيت را ادا كند، بهترين تحيّت بيت طواف است. پيامبر صلى الله عليه و آله وياران سه‏شوط طواف رابه‏سرعت پيمودند و بقيّه را با آرامش به پايان بردند.

فقها، در بيان علّت اين امر گفته‏اند: «هدف آن حضرت از سرعت، اظهار قدرت در برابر دشمنان اسلام و قريشيان بود كه طبق معمول در دارالندوه گرد آمده و طواف كنندگان‏ مسلمان را نظاره مى‏كردند» هفت شوط طواف به پايان رسيد، هر بار كه به ركنِ يمانى مى‏رسيدند «بسم‏اللَّه …» و «تكبير» گفته و آن را استلام مى‏كردند، همچنين در بوسيدن حجرالأسود به آن حضرت اقتدا مى‏كردند و ميان اين دو رُكن مى‏ گفتند:

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

آرى، خداى تعالى پروردگار دنيا و آخرت است و گنجينه‏هاى آسمان و زمين و خير دنيا و آخرت در دست قدرت اوست و ما انسان‏ها از جسم و روح، تركيب يافته‏ايم و براى جسم، خيرِ دنيا و براى روح، خير آخرت را مى‏خواهيم و در عطاى الهى بُخل نيست. آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله پشت مقام ابراهيم رفت و با صداى بلند كه مردم بشنوند، اين آيه را خواندند:«وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلّىً»[6] مقام ابراهيم همان سنگى است كه هنگام بناى ديوارهاى كعبه بر آن ايستاد و او و فرزندش اسماعيل خانه را بنا كردند و اين سنگ چنين شرافتى را از آنجا به دست آورد كه ابراهيم بر آن قيام كرد! آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله دو ركعت نماز خواند. در ركعت اول حمد و سوره قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ … و در ركعت دوم حمد و سوره اخلاص، كه اين دو سوره اركان توحيد را مشتمل‏اند و سوره حمد، قلّه بلندِ انقطاع و مناجات است. در اين اعمال ياران نيز از پيامبر صلى الله عليه و آله پيروى كردند. پس از طواف، رسول‏خدا صلى الله عليه و آله رو به حجرالأسود آورد، آن را استلام نمود و ميان ركن حجر و در كعبه ايستاد و سينه و صورت و بازوان خويش را بر ديوارِ خانه نهاد و دست هاى مبارك را گشود و تمامِ بدن خود را به خانه چسبانيد تا مردم بدانند چگونه در تعظيم شعائر الهى مبالغه كنند و در برابر خداى يگانه ادب را نگهدارند و مرضاتِ خداوندى را در حدودى كه خدا تشريع فرموده و پيامبر محبوبش سنت قرار داده طلب كنند.

آنگاه به سوى زمزم آمد،- چاهى كه خدا براى حضرت هاجر و فرزندش اسماعيل جوشانيد و چشمه خير براى آنها بود- پيامبر صلى الله عليه و آله از زمزم نوشيد و به مردم اعلام كرد كه در اين آب خير و بركت است.

سپس رو به سعى آورد و از باب صفا آمد و از آنجا آغاز سعى كرد و اين آيه را خواند: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِاللَّهِ …[7] و همينكه سعى در مروه به پايان رسيد، دستور داد آنها كه قربانى نياورده‏اند؛ چه آنانكه قصد حج قِران كرده يا آنها كه قصد حج افراد نموده‏اند، مُحل شوند و آن را عمره قرار دهند. آنگاه پيامبر و ياران در ابطح اتراق كرده و از روز يكشنبه تا پنجشنبه را ماندند تا اين كه روز هشتم، «يوم الترويه» فرا رسيد. و از آن‏رو «ترويه» گفتند كه مردم آب فراهم مى‏ساختند تا در ايّام حج از آن استفاده كنند.

روز هشتم رهسپار منا گرديدند و نمازهاى پنجگانه ظهر، عصر، مغرب، عشا و فجر را در آنجا خواندند و اندكى درنگ كردند تا آفتاب دميد سپس رهسپار عرفات شدند و براى آن حضرت قُبّه‏اى در «نَمِرَه» به پا كردند و آنجا توقف كردند تا ظهر شد و سپس فرمان دادند «ناقه قصوى» را آماده سازند و رهسپار وادى عرفات شدند، در حالى‏كه پيرامون حضرتش يكصد و بيست و چهار يا يكصد و چهل و چهار هزار. از مردم گرد آمده بودند! در اين حال پيامبر صلی الله علیه و آله براى ايراد خطابه ايستادند و خطبه وداع را، كه خطبه جامعى است، ايراد كردند.

در اين خطبه آمده است:

«اى مردم! به سخن من گوش فرا دهيد. نمى‏دانم، شايد بعد از اين سال در اين موقف مرا نبينيد. خون‏هاى شما و اموال شما همانند حرمت اين روز و اين ماه و اين شهر براى شما بايد محترم باشد. بدانيد، هرآنچه از آثارِ جاهليت است، زير پاى خود نهادم.

خونهاى جاهليت ارزشى ندارد و نخستين خونى كه زير پاى خود مى‏نهم، خونِ «پسر ربيعه بن حارث» است كه در قبيله بنى سعد شير خورد و قبيله هُذيل او را كشتند، رباى جاهليت پايمال است و نخستين ربا، رباى عباس پسر عبدالمطلب است كه تمام آن از شما برداشته مى‏شود.

از خدا پروا كنيد. در باره زنان؛ زيرا آنها را به عنوان امانت خداوند گرفته‏ايد و به نام خدا به همسرى برگزيده‏ايد و حقِّ شما بر آنهاست كه احَدى را كه شما رضا ندهيد به خانه‏تان نياورند، پس اگر چنين كنند، آنان را تنبيه كنيد آن گونه‏اى كه آنها را نيازاريد.

و حق آنها بر شماست كه خوراك و پوشاك در حد متعارف به آنان بدهيد. من در ميان شما چيزى را نهادم كه اگر به آن چنگ زنيد هرگز گمراه نشويد و آن كتاب خدا است.

اى مردم! پس از من پيامبرى نيست و پس از شما امتى وجود ندارد.[8]

پس خدا را بندگى كنيد. نمازهاى پنجگانه را بخوانيد. ماه صيام را روزه بداريد. زكات مالتان را با طيبِ نفس بدهيد. خانه پروردگارتان را حج كنيد و اولى‏الأمرتان را اطاعت نماييد تا به بهشت خدايتان درآييد.

مردم! از شما در باره من خواهند پرسيد. در پاسخ چه خواهيد گفت؟

و مردم پاسخ دادند: گواهى دهيم كه رسالت را ابلاغ فرموديد و امانت را ادا كرديد و نصيحت نموديد.

آنگاه پيامبر دو انگشت سبابه را به آسمان برداشت و با اشاره به مردم سه بار فرمود:

«أَلّلهمّ اشْهَد» «خدايا! تو گواه باش.»

پس از يك روز كه ميهمانان خدا در عرفات بسر بردند به استراحت‏گاه خود بازگشتند تا براى دومين روز مباركِ حج آماده شوند. زهرا علیها السلام نيز به جايگاه خود آمد اما خواب با ديدگانش دمساز نشد، هر كلمه‏ اى را كه مصطفى صلى الله عليه و آله گفته بود، در صفحه خيال مرور مى‏كرد، اما نه به كوتاهىِ كلمه، بلكه به گستره معانى كه در آن حروف نهفته باشد، از هر حرفى، به دنبالِ معانى و مفاهيمِ نهانى مى‏گشت و اين جمله را بيشتر مورد توجه قرار مى‏داد، كه مصطفى صلى الله عليه و آله خطاب به «معاذ» گفت- آنگاه كه او را به يَمَن اعزام نمود- پيامبر فرمود: «شايد بعد از اين سال ديگر مرا نبينى» و همچنين به خاطر مى‏آورد اين جملات را كه در اين خطابه به حُجّاج فرمود: «سخن مرا بشنويد، من‏ نمى‏دانم، شايد در سال‏هاى بعدى در اين موقف شما را ديدار نكنم.» و همچنين آنگاه كه گواهى مردم بر اين كه: «او رسالت را ابلاغ و امانت را ادا و امّت را نصيحت كرده است.» و…

آرى فاطمه علیها السلام گريست و از خود پرسيد: آيا به رسول‏خدا صلى الله عليه و آله وحى شده كه به زودى به حضرت دوست خواهد پيوست؟! اگر وحى شده بود در ملأ عام اعلام مى‏كرد. او چيزى را كه خدا بدو وحى كند پنهان نمى‏دارد. آيا اين امر را واقعاً احساس كرده و آنگاه آن را معلّق رها ساخته، زيرا علمِ آن نزد خداوند است. از اين‏رو، خبر از مرگ را بر زبان مى‏راند، بدون اينكه به صورت قطعى مطرح سازد.

على عليه السلام نيز نگرانى فاطمه عليها السلام را احساس مى‏كرد. بى‏ خوابى و بى‏قرارى زهرا و آنگاه گريه‏ هاى مدوام او را بازگو كننده نگرانى و اضطراب او مى‏دانست. از زهرا پرسيد:

«امّ‏الحسن! تو را چه مى‏شود؟» و او پاسخ داد: «اى اباالحسن! جدايى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را احساس مى‏كنم و مى‏ترسم اين سال، آخرين سالِ زندگى او باشد، همانگونه كه از خِلالِ سخنان پدرم درك مى‏شود» على عليه السلام ساكت شد و نتوانست پاسخى روشن بدهد؛ زيرا آنچه در ذهن زهرا عليها السلام مى‏گذشت در ذهن على نيز جريان داشت.

با اين حال، قلب زهرا را آرامشى داد، كه پدرش در خير و سعادت است و هرگز بدى به او نرسد و هرچيزى نزد خداى تعالى، قدر و اندازه‏اى دارد.

روز سيزدهم ذى‏حجه پيامبر خانه را طواف وداع نمود، و چون مناسك حج به پايان رسيد، مردم را ترغيب كرد كه راهى مدينه طيّبه شوند نه به منظور آسايش بلكه براى از سرگيرى جهادى مُجدّد براى خدا و في سبيل‏اللَّه.[9]

در ماه صفرِ سال يازدهم هجرت مصطفى صلى الله عليه و آله سپاهى عظيم ترتيب داد و اسامةبن‏ زيد را به فرماندهى گماشت تا با روم نبرد كنند. اما اين سپاه، به جهت بيمارى آن حضرت، راهى مقصد نشد جز هنگامى كه پيامبر گرامى بدرود حيات گفت.

سپاه به «جرف» يك فرسخى مدينه رسيد و با شنيدن خبر بيمارى رسول خدا توقّف كرد. بسيجِ اين سپاه براى فاطمه زهرا عليها السلام اطمينان بخش بود كه عمر مباركِ پيامبر هنوز ادامه دارد و دعوت به دين خدا پايان نيافته است. قلب زهرا عليها السلام تا اندازه‏اى آرام گرفت و بيشترِ اوقات خود را، در كنار پدر سپرى مى‏كرد.

…آفتاب برآمد و مصطفى صلى الله عليه و آله احساس كرد آن‏روز فاطمه عليها السلام با وى ديدار نكرده است. او را فرا خواند. فاطمه عليها السلام شتابان نزد پدر آمد.

عايشه مى‏گويد: «فاطمه آمد، درحالى‏كه راه رفتن او همانند راه رفتنِ پيامبر بود، رسول‏خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خوش آمدى دخترم! و او را در كنار خود نشانيد و با او رازى گفت كه فاطمه با شنيدن آن گريست! آنگاه با او چيزى به آهستگى فرمود كه خندان شد!» عايشه مى‏گويد: «گفتم: نديده بودم خنده پس از گريه، پيامبر خدا با تو چه رازى گفت؟» زهرا عليها السلام فرمود: «راز پدرم را فاش نمى‏كنم». پس از آنكه پيامبر رحلت فرمود، فاطمه عليها السلام از قول پدر چنين حكايت كرد: «جبرئيل همه ساله يكبار مى‏آمد و قرآن را به من عرضه مى‏داشت و امسال دوبار آمده و قرآن را عرضه نموده است، به گمانم كه مرگ من نزديك شده است! من پدر خوبى براى تو بودم. آنگاه فرمود: تو نخستين كسى از خاندان من هستى كه به من ملحق خواهى شد. فاطمه گفت: از اين سخن گريستم! آنگاه فرمود: آيا خشنود نيستى از اينكه سيده زنان اين امت و زنان جهانيان باشى؟! و من با شنيدن اين سخن خندان شدم!»[10]

در روايت ديگر آمده: «كه پيامبر فرمود با اين بيمارى جان خواهم سپرد و من گريان شدم. آنگاه فرمود: تو نخستين كسى هستى از خاندانم كه به من ملحق شوى و بدين جهت خندان شدم!» [11]فاطمه عليها السلام كه ناراحتى و رنج شديد پيامبر صلى الله عليه و آله را مى‏ديد، چنين گفت: «واى از ناراحتى پدرم! پيامبر به او فرمود: اى فاطمه! از امروز به بعد پدرت ناراحتى ندارد!»[12] آنگاه مصطفى صلى الله عليه و آله حسن و حسين را صدا زدند و آنها را بوسيدند و در حق آنان به خير و خوبى سفارش كردند و همسران خود را خواستند و آنها را موعظه نمودند و تذكر دادند و همچنين مردم را وصيت فرمودند و گفتند: «الصّلوة الصّلوة، …» «نماز! نماز! و خوشرفتارى با غلامانتان و اين را مكرّر بر زبان راندند.»[13] حالت احتضار رسول‏اللَّه فرا رسيد. عايشه گويد[14]: «آن حضرت براى آخرين لحظات مسواك زد و ظرف آبى پيش روى آن حضرت بود دست در آب برد و به صورت مى‏كشيد و مى‏گفت: «لا الهَ الّا اللَّهُ انّ لِلمَوت سَكَرات»؛ خدايى جز خداى يگانه نيست، همانا مرگ را سختى هاست». و دست به آسمان برداشت و ديده به بالا گشود و لبهاى مباركش حركت مى‏كرد. گوش دادم اين آيه را مى‏خواند: «مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ، «ألّلهمَّ اغْفِرْلِي وَ أرْحَمْنِي وَ أَلْحِقْنِي بِالرَّفِيق الأعْلى‏، أَلّلهمّ الرَّفِيق الأعْلى‏»؛ «با آنانكه خداوند نعمت خويش بر ايشان ارزانى داشته، از پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحان.»…همينكه مصطفى صلى الله عليه و آله بدرود حيات گفت، فاطمه عليها السلام در رثاى پدر سرود:

يا أبتاه أجاب ربّاً دعاه يا أبتاه في جنة الفردوس مأواه‏

يا أبتاه إلى جبريل ننعاه يا أبتاه من ربّه أدناه‏

«پدرجان! دعوت حق را لبيك گفتى. پدرجان! در بهشتِ برين آرميدى. پدرجان! مصيبت تو را به جبرئيل تسليت مى‏گوييم. پدرجان! تو به جوار پروردگارت شتافتى.»

چون مرگ پيامبر صلى الله عليه و آله فرا رسيد، فاطمه گريست! صداى گريه فاطمه به رسول خدا رسيد و به او خطاب كرد: «دخترم! گريه نكن، هرگاه وفات كردم بگو:ا ِنَّا للَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‏ و انسانى كه مصيبتى ببيند، خداوند او را به چيزى عوض دهد.» فاطمه عليها السلام گفت: «و از شما نيز؟» فرمود: «آرى و از من»

مصطفى صلى الله عليه و آله روز سه‏شنبه و شب چهارشنبه در همان مكانى كه جان به جان آفرين تسليم كردند، دفن شدند- صلوات اللَّه و سلامه عليه و آله- گويا مى‏بينم زهرا عليها السلام را كه تمام هستىِ متلاشى شده‏اش را جمع آورى مى‏كند و آن را بر سر قبر محبوب مى‏بَرَد، اما قدم‏هايش ياراى حمل آن را ندارد! به تربت پدر مى‏رسد، مُشتى از خاك قبر را برمى‏دارد و نزديك ديدگان خود كه از گريه مجروح است مى‏برد و مى‏بويد و از روى درد و اندوه مى‏گويد:

ماذا على من شم تربة أحمد ألا يشم مدى الزمان غواليا؟

صبت عليّ مصائب لو أنها صبت على الأيام صرن لياليا

«كسى كه تربت مُعطّر احمد صلى الله عليه و آله را مى ‏بويد! چه مى‏شود كه در تمام روزگار مُشگ و غاليه‏ ها را نبويد!

آنقدر مصيبت بر من هجوم آورده كه اگر بر روزها فرود مى ‏آمد شب تاريك مى‏شدند!»

گويا مى‏بينم زهرا عليها السلام را كه اشگ مى‏ريزد و مردم در پيرامونش از گريه او گريانند و گويى قلبهايشان از جاى كنده شده است! آنها، فاطمه را مى‏بينند كه از لابلاى انگشتانش‏ خاك‏ها را مى‏ريزد و خيره خيره به كف دستهاى خالى ‏اش مى‏ نگرد و مى‏ گذرد؛ مانند كسى كه از تمام دنيا چشم پوشيده است و چشم‏هاى اشگبار مردم و قلب ‏هاى پاره شده آنها، او را دنبال مى‏كند تا اينكه به خانه خود برمى ‏گردد. «انس‏بن مالك» خادم پدرش، اجازه مى‏خواهد كه بر او وارد شود تا او را تسليت دهد و پايدارى و صبر جميل براى او طلب كند و فاطمه با عتاب مى‏گويد: «اى انس! آيا دلهايتان راضى شد كه بر پيكر رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله خاك بريزيد؟!». امّ ايمن پرستار پيامبر صلى الله عليه و آله سخت گريه مى‏كرد! به او گفتند: «امّ‏ايمن! آيا بر پيامبر گريه مى‏كنى؟» پاسخ داد: «به خدا قسم بر او نمى‏گريم، مگر آنكه مى‏دانم آنجا كه پيامبر رهسپار شد از اين دنيا براى او بهتر است! امّا گريه‏ام براى اين است كه وحى از آسمان منقطع گرديد!» صحابه پيامبر در اين مصيبت چنان گريستند كه بر هيچكس نگريسته بودند! و زنان و كودكان آن گونه اشگ ريختند كه بر هيچكس درگذشته و آينده اشگ نريخته و نريزند!

اما زهرا عليها السلام دنيا را به دور افكند! مصطفى صلى الله عليه و آله او را بشارت داده بود نخستين كسى است كه بدو ملحق مى‏شود. از روزى كه پدر وفات كرد ديگر زهرا عليها السلام را جز در اندوه و غم نديدند! او بردبارى، تفكر و ذكر را پيشه ساخت و با دنيا وداع گفت و به آخرت رو آورد! گذر ايام را كُند مى‏ديد، عجله داشت كه هرچه زودتر به پدرش- در پيشگاه حضرت دوست- بپيوندد![15]

[1] . مسند احمد بن حنبل، ج5،ص235:«عن معاذ بن جبل قال لما بعثه رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى اليمن خرج معه رسول الله صلى الله عليه وسلم يوصيه ومعاذ راكب ورسول الله صلى الله عليه وسلم يمشي تحت راحلته فلما فرغ قال يا معاذ انك عسى ان لا تلقاني بعد عامي هذا أو لعلك ان تمر بمسجدي هذا أو قبري فبكى معاذ جشعا لفراق رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم التفت فاقبل بوجهه نحو المدينة فقال إن أولى الناس بي المتقون من كانوا وحيث كانوا».

[2] . ناگفته نماند: كه حج بدون عمره وجود ندارد، خواه حج تمتع باشد يا قِران و افراد و اكتفا به حج تنها، بدعت‏است، چنانكه در فقه و حديث بيان شده است. نك: تهذيب، ج 5، ص 24 به بعد.

[3] .الجامع الصغیر، سیوطی، ص52، ح:310.

[4] .الصافات/104الی109.

[5] .الاذکار النوویة، نووی، ص194.

[6] .البقره/125.

[7] .البقره/158.

[8] . الرحيق المختوم، ص 443، از صحيح مسلم. ناگفته نماند كه رسول‏خدا صلى الله عليه و آله هرگاه از كتاب خدا سخن مى‏گفتند، عترت و اهل بيت را نيز ياد مى‏كردند و حديث ثقلين مورد اتفاق شيعه و سنى است.

[9] .نگارنده از آنجا که اهل سنت است(با اینکه این حادثه از بسیاری از متون عامه با اسناد قطعی آمده) متعرض حادثه عظیم غدیر خم نشده است ، وتنها از دیدگاهی عاطفی به دغدغه های حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته است.

[10] . صحيح بخارى، باب مرض رسول‏اللَّه، نك: طبقات ابن سعد.

[11] . در برخى روايات آمده كه اين گفتگو در هفته آخر عمر پيامبر صلی الله علیه و آله بود نه روز آخر.

[12] .صحيح بخارى، ج 2، ص 641.

[13] . همان.

[14] .نا گفته پیداست که این مطلب بر طبق برخی برداشت های اهل سنت است، والا شیعه چنین نقلی را نمی پذیرد، زیرا حضرت در منزل خودشان رحلت نمودند و نزدیکترین افراد و محبوبترین اشخاص کسی جزء اصحاب کساء نبودند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بالین امیرالمومنین رحلت نمودند. علاوه بر اینکه روایاتی در منابع عامه آمده که محل رحلت را منزل خود رسول خدا صلی الله علیه و آله می داند و نه خانه عایشه. «ابن ماجه »در رابطه با محل دفن پیامبر صلی الله علیه و آله روایت می کند: مسلمانان در تعیین محل قبر پیامبر اختلاف نظر پیدا کردند، گروهی گفتند: در مسجدش دفن شود، گروهی گفتند: با اصحابش دفن شود. ابوبکر گفت: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم می فرمود: «هر پیامبری، هر جا که از دنیا رفت، در همان جا دفن می شود» از این رو بستر پیامبر را که در آن درگذشته بود، بلند کردند و در محل آن قبر کندند و نیمه شب چهارشنبه به خاک سپردند.« لَقَدْ اخْتَلَفَ الْمُسْلِمُونَ فِي الْمَكَانِ الَّذِي يُحْفَرُ لَهُ فَقَالَ قَائِلُونَ يُدْفَنُ فِي مَسْجِدِهِ وَقَالَ قَائِلُونَ يُدْفَنُ مَعَ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا قُبِضَ نَبِيٌّ إِلَّا دُفِنَ حَيْثُ يُقْبَضُ قَالَ فَرَفَعُوا فِرَاشَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الَّذِي تُوُفِّيَ عَلَيْهِ فَحَفَرُوا لَهُ ثُمَّ دُفِنَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَسَطَ اللَّيْلِ مِنْ لَيْلَةِ الْأَرْبِعَاءِ وَنَزَلَ فِي حُفْرَتِهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَالْفَضْلُ بْنُ الْعَبَّاسِ وَقُثَمُ أَخُوهُ وَشُقْرَانُ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ».سنن ابن ماجه،حدیث شماره:1617.

[15] . برگرفته شده از ترجمه قسمتی از کتاب«فاطمه زهرا سلام الله علیها»، محمد عبده یمانی(م:1431)،وی وزیر سابق فرهنگ عربستان سعودی بوده است .

نوشته: محمد عبده یمانی، وزیر سابق فرهنگ عربستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 3
مطالب مرتبط