جستجو
Close this search box.

نگاهی به حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»

يكى از علل و اسباب توجه و اهتمام مسلمانان به اصل مسئله امام شناسى بطور عموم و به شناخت ائمه برحق و واجد شرايط همه ‏جانبه- علمى و عملى و اخلاق و تقوائى- از جمله امام مهدى منتظر، محمد بن الحسن العسكرى بخصوص، حديث شريف «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» و احاديث مشابه و هم‏ مضمون است كه بموجب آن سهل‏ انگارى و بى ‏تفاوتى يا سماجت و عصبيّت نسبت بشناخت امام زمان واجد شرايط هر زمانى تهديد به مرگ جاهلى و منتهى شدن به حشر و نشر با بت‏ پرستان و مشركين خواهد شد.

و اكنون مى ‏پردازيم به ذكر متن ‏هاى مختلف اين حديث و از آن پس به ذكر اسناد آن از ديدگاه اهل تسنّن.

بخش اوّل‏

1- من لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية.

2- من مات بغير امام مات ميتة جاهلية.

3- من مات ليلة و ليس فى عنقه بيعة امام مات ميتة جاهلية.

4- من مات و لا امام له مات ميتة جاهلية.

5- من مات و لا بيعة عليه مات ميتة جاهلية.

6- من مات و لا طاعة عليه مات ميتة جاهلية.

7- من مات و لم يعرف امام زمانه فليمت ان شاء يهوديّا و ان شاء نصرانيّا.

8- من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية.

9- من مات و ليس عليه امام جامع فقد مات ميتة جاهلية.

10- من مات و ليس عليه امام، فميتته ميتة جاهلية.

11- من مات و ليس عليه امام مات ميتة جاهلية.

12- من مات و ليس (ليست) عليه طاعة مات ميتة جاهلية.

13- من مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية.

14- من مات و ليس لامام جماعة عليه طاعة مات ميتة جاهلية.

15- من مات و ليس له امام فميتته ميتة جاهليه.

بخش دوّم‏

1- ليس احد يفارق الجماعة شبرا فيموت، الا مات ميتة جاهلية.

2- من خالف المسلمين قيد شبر ثم مات، مات ميتة جاهلية.

3- من خرج عن الطاعة و فارق الجماعة فمات، مات ميتة جاهلية.

4- من خرج من الجماعة قيد شبر، فقد خلع ربقة الاسلام من رأسه‏

5- من خرج من السلطان شبرا، مات ميتة جاهلية.

6- من خرج من الطاعة او فارق الجماعة فمات، فميتته جاهلية.

7- من خرج من الطاعة و فارق الجماعة … فليس منى و لست منه.

8- من خلعها بعد عهدها، لقى الله و لا حجة له.

9- من خلع يدا من طاعة، لقى الله يوم القيامة لا حجة له.

10- من خلع يدا من طاعة مات ميتة جاهلية.

11- من فارق الجماعة او خلع يدا من طاعة، مات ميتة جاهلية.

12- من فارق الجماعة شبرا فمات، فميتته جاهلية.

13- من قتل تحت رأية عمية تدعوا عصبية او ينصر عصبية فقتله (قتلة) جاهلية.

14- من مات تحت راية عصبية، فقتلته قتلة جاهلية.

15- من مات على غير طاعة مات لا حجة له.

16- من مات و هو مفارق للجماعة، مات ميتة جاهلية.

17- من نزع يدا من طاعة الله و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية.

18- من نزع يدا من طاعة، جاء يوم القيامة لا حجة له.

بیان مصادر روایت از متون اهل سنت

1- «مسند» ابو داود سليمان بن داود طيالسى درگذشته (204) از عبد الله بن عمر بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية، و من نزع يدا من طاعة جاء يوم القيامة لا حجة له» نيز رجوع شود به كنز العمال.

2- «مصنف» يا «جامع كبير در حديث» حافظ عبد الرزاق بن همام صغانى يمنى درگذشته (211) چاپ مجلس علمى پاكستان، ج 11 ص 330 بشماره 19005 بلفظ: «من فارق الجماعة شبرا فمات مات ميتة جاهلية».

3- «سنن» سعيد بن منصور خراسانى درگذشته (227) از عامر بن ربيعه صحابى بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية»[1] به‏نقل كنز العمال.

4- «مسند» حافظ ابو الحسن على بن جعد جوهرى درگذشته (230) 2/ 850 شماره 2375 چاپ كويت، از عبد الله بن عامر از پدرش عامر بن ربيعه، بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية، و من خلعها بعد عقدها اياها لقى الله و لا حجة له.».

5- «طبقات الكبرى» محمد بن سعد كاتب واقدى درگذشته (230) ج 5 ص 107 چاپ ليدن و ص 144 چاپ بيروت، ذيل شرح حال عبد الله بن مطيع بلفظ: «من مات و لا بيعة عليه مات ميتة جاهلية» به روايت از عبد الله بن عمر. نيز مراجعه شود به كنز العمال 1/ 103 شماره 463.

6- «مصنّف» حافظ ابن أبى شيبه، أبو بكر عبد الله بن محمد، درگذشته (234) ج 15 ص 24 شماره 19005 بلفظ: «من فارق الجماعة شبرا فمات مات ميتة جاهلية».

و ص 38 شماره 19047 از عبد الله بن عامر از پدرش بلفظ: «من مات و لا طاعة عليه مات ميتة جاهلية، و من خلعها بعد عقده اياها فلا حجة له» و نيز بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة، مات ميتة جاهلية»

و ص 52 شماره 19090 بلفظ: «من ترك الطاعة و فارق الجماعة فمات، فميتته جاهلية، و من خرج تحت راية عمية يغضب لعصبية او ينصر عصبة او يدعوا الى عصبة، فقتل فقتلته جاهلية».

نيز مراجعه شود به كنز العمال (6/ 65 شماره 14861).

7- «المعيار و الموازنة» علامه متكلم ابو جعفر اسكافى درگذشته (240) ص 24 بلفظ: «من مات و لا امام له مات ميتة جاهلية» از عبد الله بن عامر

8- «نقض العثمانية» نيز از اسكافى ص 11- 12 و به نقل ابن ابى الحديد 13/ 242 بلفظ فوق.

9- «مسند» احمد بن حنبل درگذشته (241) ج 2 ص 83 و 154 بلفظ: «من مات و هو مفارق للجماعة مات ميتة جاهلية» و ص 111 بلفظ:

«من مات و قد نزع يده من بيعة كانت ميتته ميتة ضلال» از ابن عمر، و ص 296 بلفظ: «من خرج من طاعة و فارق الجماعة مات ميتة جاهلية» از ابو هريره.

و ج 3 ص 446 بخش مسند عامر بن ربيعه بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» به روايت از نامبرده‏ و ج 4 ص 96 بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» از معاوية بن ابى سفيان.

10- «الاموال» حميد بن زنجويه درگذشته (251) ج 1 ص 81 بشماره 40 چاپ رياض از ابو هريره بلفظ: «من خرج من الطاعة او فارق الجماعة فمات، فميتته جاهلية» و ص 82 بشماره 42 بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية، و ان خلعها بعد عقدها فى عنقه لقى الله و ليست له حجة» از عبد الله بن عامر بن ربيعه از پدرش و شماره 43 از ابن عمر (در حاليكه روى سخنش به ابن مطيع- والى مدينه از طرف عبد الله بن زبير بهنگام قتل‏عام مردم آن بدست بسر بن ارتاط از جانب يزيد- بود گفت: آمده‏ام آنچه از رسول خدا شنيده‏ام به تو خبر دهم كه فرمود): «من مات على غير طاعة مات لا حجة له و من مات قد نزع يدا من بيعة كان على الضلال».

و ناگفته پيداست كه عبد الله بن عمر با انجام اين ملاقات ميخواست از اين حديث به نفع يزيد (كه مردم مدينه و از جمله بعضى از صحابه رسول الله (صلی الله علیه وآله)او را از خلافت خلع كرده بودند) سوء استفاده كند، فحشره الله مع يزيد بن معاويه و جده و ابيه.

11- «سنن» امام عبد الله بن عبد الرحمن تميمى سمرقندى دارمى درگذشته (255) ج 2 ص 241 بلفظ: «ليس من احد يفارق الجماعة شبرا فيموت، الا مات ميتة جاهلية» از ابن عباس.

12- «صحيح» محمد بن اسماعيل بخارى درگذشته (256) ج 2 ص 13 و در چاپ ديگر مصر ج 9 ص 59 باب فتن از ابن عباس بلفظ: «من خرج من السلطان شبرا مات ميتة جاهلية» و بلفظ: «من فارق الجماعة شبرا فمات (الامات خ) ميتة جاهلية».

13- نيز «تاريخ الكبرى» بخارى 6/ 445 شماره 2943 از عامر بن ربيعه از پدرش بلفظ: «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» و در ج 4 ص 54 شماره 1938 بلفظ: «من فارق الجماعة قيد شبر فقد فارق الاسلام».

14- «صحيح» مسلم درگذشته (261) ج 6 ص 21- 22 شماره 1489 بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» از عبد اللّه بن عمر و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فمات، مات ميتة جاهلية» و نيز «من فارق الجماعة شبرا فمات فميتته جاهلية».

و در ج 8 ص 107 بلفظ: «من لم يعرف امام زمانه فمات ميتة جاهلية» (ملحقات الاحقاق 13/ 85)

15- «العلل الوارده فى الاحاديث» ابو الحسن على بن عمر بن احمد بن مهدى بغدادى دارقطنى شافعى (305/ 306) ج 7 ص 63 بلفظ:

«من مات لغير امام مات ميتة جاهلية» به سه سند از معاويه و دو سند از ابو هريره.

16- «زوائد» احمد بن عمر بزار درگذشته (320) ج 1 ص 144 و ج 2 ص 143 بلفظ: «من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية، و من مات تحت راية عصبية، فقتلته قتلة جاهلية».

17- «الكنى و الاسماء» حافظ دولابى درگذشته (320) ج 2 ص 3 چاپ دائرة المعارف حيدرآباد دكن بلفظ: «من مات و ليس عليه امام جامع فقد مات ميتة جاهلية، و من خرج من الجماعة فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه» از ابن عمر.

18- «عقد الفريد» ابو عمر، احمد بن محمد بن عبدربه اندلسى درگذشته (327) ج 1 ص 9 سطر 12 بلفظ: «من فارق الجماعة او خلع يدا من طاعة، مات ميتة جاهلية».

19- «صحيح ابن حبان»، ابو حاتم محمد بن حبان تميمى، بستى شافعى درگذشته (354) به شرح «احسان بترتيب صحيح ابن حبان» شماره 44 بلفظ: «من مات و ليس له امام مات ميتة جاهلية».

20- «كتاب المجروحين» نيز از ابو حاتم ج 1 ص 280 بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه، و من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية، و من مات تحت راية عمية يدعوا الى عصبية او ينصر فقتله جاهلية» به روايت از ابن عباس‏

21- «معجم الكبير» حافظ ابو القاسم طبرانى درگذشته (360) ج 10 ص 350 حديث 10687 (شماره مسلسل) بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه و من مات و ليس عليه امام فميتته جاهلية و من مات تحت رأية عميه يدعوا الى عصبية او ينصر عصبية فقتله جاهلية» به روايت از ابن عباس.

و ج 19 ص 388 شماره 910 چاپ بغداد بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» به روايت معاويه، و به لفظ «من مات و ليست عليه طاعة مات ميتة جاهلية» از عامر بن ربيعه (نيز رجوع شود به كنز العمال ج 6 ص 65 شماره 14861).

22- «معجم اوسط» نيز از طبرانى ج 1 ص 175 شماره 227 بلفظ:

«من مات و لا بيعة عليه مات ميتة جاهلية» و با ديگر الفاظ مختلف ذيل كتاب «مجمع الزوائد» بيايد.

23- «الكامل فى ضعفاء الرجال» ابو احمد عبد الله بن محمد، معروف به ابن عدى جرجانى درگذشته (365) ج 5 ص 1869 بلفظ: «من مات و ليس عليه طاعة، مات ميتة جاهلية» به روايت عامر بن ربيعه.

24- «مستدرك الصحيحين» حاكم نيشابورى درگذشته (405) ج 1 ص 77 و 117 از ابن عمر بلفظ: «من مات و ليس عليه امام جماعة فان موتته موتة جاهلية».

25- «المغنى» قاضى القضاة معتزلى، عبد الجبار بن احمد همدانى اسدآبادى درگذشته (415) جزء متمم عشرين ج 1 ص 116 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية».

26- «نديم الفريد» علامه محقق ابو على، احمد بن محمد بن يعقوب مسكويه- كه اصلش ازرى و مقيم و درگذشته اصفهان بسال (421) بوده است بلفظ: «من مات ليلة و ليس فى عنقه بيعة امام فقد مات ميتة جاهلية».[2]

27- «حلية الاولياء» حافظ ابو نعيم اصفهانى درگذشته (430) ج 3 ص 224 بلفظ: «من مات بغير امام فقد مات ميتة جاهلية و من نزع يده من طاعة (يدا من طاعة الله) جاء يوم القيامة لا حجة له» به روايت از طيالسى.

و اضافه كرده است: اين حديث ثابت و مسلّم بوده، مسلم در حديث خود آنرا از زيد روايت نموده و گفته است: تابعين و اعلام آنرا از زيد نقل كرده‏اند. سپس هشت نفر از تابعين را نام برده كه اين حديث را روايت نموده ‏اند.

28- «المنتقى فى الاخبار» مكى بن ابيطالب حموش بن محمد بن مختار اندلسى درگذشته (437) به شرحى كه در «نيل الاوطار فى شرح منتقى الاخبار» تحت شماره 66 بيايد

29- «سنن بيهقى» درگذشته (458) ج 8 ص 156- 157 بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية»

و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فمات ميتة جاهلية» و نقل از بخارى و مسلم.

30- «شعب الايمان» نيز از بيهقى، به شرح مختصر آن‏كه تحت شماره 45 بيايد.

31- «المتفق و المفترق» ابو بكر احمد بن على خطيب بغدادى درگذشته (463) بلفظ: «من نزع يدا من طاعة الله و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية، و من خلعها بعد عهدها لقى الله و لا حجة له» از ابن عمر (كنز العمال 6/ 66 شماره 14865)

32- «جمع بين صحيحين- بخارى و مسلم-» محمد بن فتوح حميدى درگذشته (488) بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية»

(به نقل احقاق الحق قاضى نور الله شوشترى در اوائل بحث امامت، نيز آيت الله مرعشى در پاورقى احقاق ج 2 ص 306 بواسطه كنز العمال (1/ 186 چاپ حيدرآباد) آنرا نقل نموده، اما روايت با كمى اختلاف در عبارت بدون نام حميدى ذكر شده)

33- «شرح المبسوط فى الفقه» شمس الدين سرخسى (درگذشته 490).

34- «شرح السير الكبير شيبانى» نيز از سرخسى ج 1 ص 113 چاپ حيدرآباد 6- 1335.

نيز ج 1 ص 167 چاپ 1971 م قاهره بلفظ: «من اتاه من اميره ما يكرهه فليصبر، فانّ من خالف المسلمين قيد شبر، ثم مات، مات ميتة جاهلية»

35- «ربيع الابرار» محمود بن عمر زمخشرى درگذشته (538) ج 4 ص 221 باب الملك و السلطان بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه لامام‏ المسلمين بيعة فميتته ميتة جاهلية»

36- «ملل و نحل» محمد بن عبد الكريم شهرستانى شافعى درگذشته (548) ج 1 چاپ قاهره ص 172 ذيل «الاسماعيليه» بلفظ:

«ان من مات و لم يعرف امام زمانه، مات ميتة جاهلية» و نيز: «من مات و لم يكن فى عنقه بيعة امام، مات ميتة جاهلية»

37- «مصباح المضيئ فى خلافة المستضيئ» ابو الفرج، عبد الرحمن بن على بن محمد الجوزى درگذشته (597) ج 1 ص 140- 147 چاپ اوقاف عراق بسال 1397 شامل احاديث كليات خلافت از جمله حديث: «من فارق الجماعة شبرا فمات، فميتته جاهلية».

38- «جامع الاصول» ابن اثير جزرى درگذشته (606) ج 4 ص 456 بلفظ: «من خرج من السلطان شبرا مات ميتة جاهلية» از ابن عباس از طريق بخارى و مسلم‏

و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة فمات، مات ميتة جاهلية، و من قتل تحت راية عمية يعضب لعصبية او يدعوا الى عصبية فقتل، فقتلته جاهلية» به روايت از ابو هريره، از طريق مسلم و نسائى.

39- «مسائل الخمسون» محمد بن فخر رازى درگذشته (606) مسئله 47 ص 384 چاپ- ضميمه مجموعه رسائل- مصر مطبعه علمى كردستان سال 1328 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه فليمت ان شاء يهوديا و ان شاء نصرانيا» (كتاب «پيرامون معرفت امام» از علامه فقيه صافى گلپايگانى ص 8)

40- «المغنى فى شرح الخرقى» ابن قدامه، عبد الله بن احمد مقدسى‏ جماعيلى دمشقى حنبلى درگذشته (620) ج 10 ص 46 چاپ بيروت، تحت عنوان «قتال اهل البغى» به روايت انس و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة فمات، فميتته جاهلية»

41- «فتح العزيز على كتاب الوجيز» ابو القاسم، عبد الكريم بن محمد قزوينى رافعى درگذشته (623) به تفصيلى كه در تلخيص الحبير شماره 56 بيايد.

42- «شرح نهج البلاغه» ابن ابى الحديد معتزلى درگذشته (656) ج 9 ص 155 بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» با اضافه جمله «و اصحاب ما همه قائل به صحت و درستى اين قضيه هستند كه جز با شناخت امامان كسى به بهشت نخواهد رفت.

و ج 13 ص 242 بلفظ: «من مات و لا امام له مات ميتة جاهلية» به نقل عبد الله بن عمر، و اضافه ميكند: وى شبانه به در خانه حجاج (ابن يوسف ثقفى) رفت تا بر خلافت عبد الملك مروان باوى كه از طرف او حاكم عراق بود، بيعت كند، به اين دليل كه پيامبر فرموده: «من مات و لا امام له مات ميتة جاهلية» ولى روش تحقيرآميز و ذلت‏آور حجاج نسبت به عبد الله بن عمر آنچنان بود كه بجاى دست پاى خود را از رختخواب بسوى او دراز كرد و گفت: (جهت بيعت) دست خود را به پاى من متصل كن. و اينچنين بجاى مراسم بيعت‏گيرى با ابن عمر برخورد مسخره‏آميز نمود.

43- «شرح صحيح مسلم» حافظ نووى درگذشته (676) ج 12 ص 240

44- «رياض الصالحين» نيز از نووى ج 1 ص 437 شماره 662 و در چاپ دمشق ص 284- 285 شماره 663 بلفظ: «من خلع يدا من طاعة لقى اللّه يوم القيامة و لا حجة له، و من مات و ليس فى عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية» رواه مسلم.

و فى روايه له: «من مات و هو مفارق للجماعة فانّه يموت ميتة جاهلية»

و به شماره 670 بدين عبارت آمده: «من كره من اميره شيئا فليصبر، فانّه من خرج من السلطان شبرا مات ميتة جاهلية» متفق عليه.

45- «مختصر شعب الايمان- بيهقى-» از ابو جعفر عمر قزوينى درگذشته (699) ص 106 چاپ مصر بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية» به روايت از ابو هريره و نقل از مسلم.

46- «الاحسان بترتيب صحيح ابن حبان» امير علاء الدين، على بن بلبان فارسى حنفى درگذشته (739) ج 7 ص 49 چاپ بيروت، بلفظ:

«من مات و ليس له امام مات ميتة جاهلية» از طريق ابو يعلى به روايت از معاويه.

47- «تلخيص المستدرك» حافظ ذهبى درگذشته (748) ج 1 ص 77 و 117 نقل و اقرار به عين آنچه از مستدرك حاكم گذشت نموده.

48- «تفسير» ابن كثير دمشقى درگذشته (774) ج 1 ص 517 بلفظ:

«من مات و ليس فى عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية».

49- نيز «تاريخ ابن كثير» ج 7 ص 232 بدين شرح كه چون مردم- بخاطر كشتار عمومى اهل مدينه يزيد را از خلافت خلع و ساقط كردند عبد الله بن عمر فرزندان و اهلبيت خود را جمع نمود و پس از تشهد گفت: ما به حساب بيعت با خدا و رسولش با اين مرد (يزيد بن معاويه) بيعت كرديم و شنيديم رسول خدا ميگفت: «من نزع يدا من طاعة، فانه يأتى يوم القيامة لا حجة له، و من مات مفارق الجماعة فانه يموت موتة جاهلية»

پس مبادا كسى از شما يزيد را خلع نمايد و مبادا در اين‏باره اسراف و تندروى از خود نشان دهد كه مايه جدائى بين من و او خواهد شد.

50- «شرح المقاصد» سعد الدين تفتازانى (792) ج 2 ص 275 بلفظ:

«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» و اضافه كرده است اين حديث همانند: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‏ ميباشد.

51- «شرح- عقائد نسفى-» نيز از محقق تفتازانى چاپ 1302، لكن چاپ 1313 كه هفت صفحه آن بدست خيانتكاران حذف و ساقط گرديده فاقد اين حديث ميباشد. (الغدير 10/ 360)

52- «مجمع الزوائد» نور الدين هيثمى درگذشته (807) ج 5 ص 218 بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» به روايت از معاويه و بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية»

و ص 219 بلفظ: «و من خرج من الجماعة قيد شبر متعمدا فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه و من مات و ليس لامام جماعة عليه طاعة مات ميتة جاهلية» از معاذ بن جبل به روايت طبرانى و بلفظ: «… من أصبح ليس لأمير جماعة عليه طاعة بعثه اللّه يوم القيامة من ميتة جاهلية» از ابو درداء از طريق طبرانى.

و ص 223 بلفظ: «من مات و ليس عليه طاعة مات ميتة جاهلية» به نقل از عامر بن ربيعه و طريق احمد بن حنبل، ابو يعلى، بزار و طبرانى‏

و ص 224 بلفظ: «من مات و ليس عليه امام، فميتته جاهلية» به روايت از ابن عباس و طريق بزار و طبرانى در معجم اوسط. و ص 225 بلفظ: «من مات و ليس عليه امام، مات ميتة جاهلية» به روايت از معاويه بن ابى سفيان از طريق طبرانى در معجم اوسط.

53- «كشف الاستار عن زوائد البزار على الكتب الستة» نيز از هيثمى ج 2 ص 252 حديث 1635 چاپ مؤسسه رسالت، بلفظ: «من فارق الجماعة قياس (او قيد) شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه، و من مات و ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية، و من مات تحت رأية عصبية او ينصر عصبية فقتلته قتلة جاهلية».

54- «فتح البارى شرح صحيح بخارى» احمد بن محمد بن حجر عسقلانى درگذشته (852) ج 16 ص 112 بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» به روايت از ابن عمر.

55- «مطالب العالية» نيز از ابن حجر عسقلانى ج 2 ص 228 تحت شماره 2088 بلفظ: «من مات و لا طاعة عليه مات ميتة جاهلية»

56- «تلخيص الحبير فى تخريج احاديث الرافعى الكبير» نيز از ابن حجر عسقلانى ج 4 ص 41 بلفظ: «من خرج عن الجماعة قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام …» به روايت از ابن عمر.

و ص 42 بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فميتته جاهلية» به روايت از ابو هريره (فهارس كتاب فوق ص 289، چ دار المعرفه بيروت)

57- «جمع الجوامع» يا «جامع الاحاديث» عبد الرحمن سيوطى درگذشته (911) بشرح مندرج در كنز العمال.

58- «تيسير الوصول» ابن دبيع شيبانى درگذشته (944) ج 3 ص 39 به روايت از ابو هريره بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فمات ميتة جاهلية» از طريق دو صحيح بخارى و مسلم.

59- «كنز العمال» حسام الدين متقى هندى درگذشته (975) ج 1 ص 103 شماره 463 چاپ حلب بلفظ: «من مات و لا بيعة عليه مات ميتة جاهلية» به روايت از ابن عمر به نقل از مسند احمد و ابن سعد.

و شماره 464 بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية» به روايت معاويه و از طريق احمد حنبل و طبرانى.

و ص 207 شماره 1035 بلفظ: «من خرج من الجماعة قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه حتى يراجعه، و من مات و ليس عليه امام جماعة فان موتته موتة جاهلية» از ابن عمر و از طريق مستدرك حاكم.

و شماره 1037 بلفظ: «من فارق المسلمين قيد شبر فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه، و من مات ليس عليه امام فميتته ميتة جاهلية، و من مات تحت راية عمية يدعوا الى عصبية او ينصر عصبية فقتله جاهلية» از طريق طبرانى (در معجم كبير) به روايت ابن عباس‏

و ص 208 شماره 1038 بلفظ: «من فارق جماعة المسلمين شبرا، أخرج من عنقه ربقة الاسلام … و من مات من غير امام جماعة مات ميتة جاهلية» به روايت ابن عمر از طريق حاكم در مستدرك.

و ص 379 شماره 1649 بلفظ: «من فارق الجماعة شبرا فقد نزع ربقة الاسلام من عنقه» از على به روايت از بيهقى‏

و ج 6 ص 52 شماره 14809 بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة، فمات، مات ميتة جاهلية …» به روايت از ابو هريره از طريق احمد، نسائى و مسلم.

و شماره 14810 بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه بيعة، مات ميتة جاهلية» به روايت از ابن عمر از طريق مسلم.

و ص 65 شماره 14861 بلفظ: «و من مات و ليست عليه طاعة، مات ميتة جاهلية» به روايت از عامر بن ربيعه از طريق ابن ابى شيبه (در مصنف) و احمد حنبل (در مسند) و طبرانى (در معجم كبير) و سعيد بن منصور (در سنن) و شماره 14863 بلفظ: «من مات بغير امام مات ميتة جاهلية، و من نزع يدا من طاعة جاء يوم القيامة لا حجة له». به روايت از عبد الله بن عمر و نقل از «معجم كبير» طبرانى و «حليه الاولياء» ابو نعيم.

و ص 66 شماره 14865 بلفظ: «من نزع يدا من طاعة اللّه و فارق الجماعة ثم مات، مات ميتة جاهلية، و من خلعها بعد عهدها لقى الله و لا حجة له» به روايت ابن عمر از طريق خطيب بغدادى در «المتفق و المفترق».

60- «جواهر المضيئه» ملا على قارى حنفى درگذشته (1014) در خاتمه كتاب ج 2 ص 509 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» و در ص 457 گويد: و فرموده او (پيامبر) ص در صحيح مسلم «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» معنايش اين است كه: هركس نشناسد آن كس را (كه اقتدا به او و رهنمون شدن بدو- در زمانى كه دست‏اندركار امامت و رهبرى است- واجب باشد) مرگش مرگ جاهلى خواهد بود.

61- «مجمع الفوائد» محمد بن سليمان مغربى درگذشته (1094 در شام) ج 2 ص 259 چاپ بيروت شماره 6048، بلفظ: «من مات بغير امام، مات ميتة جاهلية» و در روايت ديگر تحت شماره 6049 بلفظ: «من‏ مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» از معاويه بن ابى سفيان.

62- «بريقة المحموديه» شيخ ابو سعيد خادمى حنفى درگذشته (1168) ج 1 ص 116 چاپ مصطفى حلبى قاهره، بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه فقد مات ميتة جاهلية» (ملحقات احقاق الحق ج 19 پاورقى ص 651)

63- «ازالة الخفاء فى مناقب الخلفاء» شاه ولى الله دهلوى درگذشته (1176) ج 1 ص 3 بلفظ: «من مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» آنرا ذكر نموده و براى اثبات وجوب كفائى نصب خليفه بر مسلمين تا روز قيامت، بدان استدلال كرده است.

64- «ازالة الغين» علامه فقيه مولى حيدر على بن محمد فيض آبادى هندى درگذشته (1205) در بحث از بى‏اعتبارى بعضى از احاديث بخارى، چاپ دهلى 1295 بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» (المدخل حديث غدير از عبقات ص 61)

65- «فواتح الرحموت»- شرح «مسلم الثبوت» شيخ محب الله بهارى هندى حنفى درگذشته (1119)- از عبد العلى محمد بن نظام الدين محمد انصارى هندى درگذشته (1225) ج 2 ص 223- 224 چاپ لكهنو 1878 م بلفظ: «لم يفارق الجماعة احد و مات الا مات ميتة جاهلية» به روايت از بخارى و نيز در چاپ بولاق در حاشيه مستصفى غزالى ج 2 ص 224.

66- «نيل الاوطار- بشرح «المنتقى فى الاخبار»-» قاضى محمد بن على شوكانى يمنى درگذشته (1255) ج 7 ص 356 چاپ بيروت‏.

1973 بلفظ: «من راى من أميره شيئا يكرهه فليصبر، فانه من فارق الجماعة شبرا فمات، فميتته جاهلية» از ابن عباس.

و بلفظ: «من كره من أميره شيئا فليصبر عليه، فانه ليس احد من الناس خرج من السلطان شبرا فمات عليه الا مات ميتة جاهلية» از ابن عباس.

و بلفظ: «و من خلع يدا من طاعة لقى الله و لا حجة له، و من مات و ليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» از ابن عمر به نقل از مسلم.

و ص 357 بلفظ: «من فارق الجماعة شبرا فكانما خلع ربقة الاسلام من عنقه» به روايت از حرث بن حرث اشعرى و نقل از ترمذى و ابن خزيمه و ابن حبان و روايت از ابن عباس به نقل از بزار و طبرانى در اوسط.

67- «ينابيع الموده» علامه شيخ سليمان بلخى قندوزى درگذشته (1294) باب 39 ص 137 چاپ حيدريه نجف و ص 117 چاپ اسلامبول بلفظ: «و فى المناقب بالسند عن عيسى بن السرى قال: قلت لجعفر بن محمد الصادق (ع) حدثنى عما ثبت عليه دعائم الاسلام، اذا أخذت بها زكّا عملى و لم يضرنى جهل ما جهلت.

قال: شهادة أن لا اله الّا اللّه و أنّ محمدا رسول اللّه، و الاقرار بما جاء به من عند اللّه، و حق فى الأموال من الزكاة و الاقرار بالولاية التى أمر اللّه بها ولاية آل محمد (ص)، قال رسول اللّه (ص): «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية. قال اللّه عز و جل: أطيعوا اللّه و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم.

فكان علىّ صلوات اللّه عليه ثم صار من بعده حسن ثم حسين ثم من بعده على بن الحسين ثم من بعده محمد بن على و هكذا يكون الأمر، ان الأرض لا تصلح الا بالامام، و من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية».

68- «صيانة الانسان عن وسوسة الشيخ دحلان» در دفاع از عقائد وهابى حجاز، تأليف محمد بن بشير سهسوانى هندى وهابى درگذشته (1326) چاپ مصر ص 149 بلفظ: «ليس أحد يفارق الجماعة شبرا فيموت الامات ميتة جاهلية» از ابن عباس‏

و بلفظ: «من خرج من الطاعة و فارق الجماعة فمات، مات ميتة جاهلية» از ابو هريره به نقل از مسلم.

و ص 307 تا 315 با الفاظ مختلف و اسناد متعدد و ذكر مصادر، حديث موضوع بحث را نقل و بدان استدلال كرده است‏

و در پايان باب مكمل مئه (صدم) ص 625 به نقل از شيخ بهاء الدين عاملى در «اربعين» بعنوان حديث متّفق عليه بين عامه و خاصه، و بلفظ:

«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» و نيز به نقل از ملل و نحل شهرستانى.

69- «تاريخ آل محمد» علامه قاضى بهلول بهجت افندى، از اهالى قفقاز (آذربايجان شوروى) و ساكن زنگنه زور تركيه درگذشته (1350) كه از زبان تركى به فارسى ترجمه شده و در آخر آن بلفظ: «من مات و لم يعرف امام زمانه فقد مات ميتة جاهلية» و بعنوان متفق عليه علماى خاصه و عامه اين حديث را ذكر كرده است.

70- «الامام جعفر الصادق» علامه محقق مستشار عبد الحليم جندى مصرى معاصر، چاپ مجلس اعلى شئون اسلامى جمهورى مصر قاهره 1397 در پاورقى ص 174 بلفظ: «من مات و ليس له امام، فميتته جاهلية» بطور ارسال مسلم‏

اسامى راويان حديث «من مات و لم يعرف …» و احاديث مشابه‏

توضيح اين مطلب لازم است كه مجموع راويان احاديث بخش اول (يعنى حديث «من مات و لم يعرف …») عبارت از هفت نفر از صحابه پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)و راويان مورد قبول اهل تسنن بوده ‏اند كه بنوشته ذهبى در «الكاشف» صاحبان صحاح سته همه از يك ‏يك اين هفت نفر بطور فراوان نقل روايت كرده ‏اند و عملا صدق گفتار و صحت روايات آنها را تأييد و اعلام نموده‏ اند و اسامى آنها بدين قرار است:

1- زيد بن ارقم درگذشته (68) الكاشف 1/ 336 شماره 1738؛

2- عامر بن ربيعه عنزى درگذشته (كمى قبل از عثمان) الكاشف 2/ 54 شماره 2549؛

3- عبد الله بن عباس درگذشته (68) الكاشف 2/ 100 شماره 2829؛

4- عبد الله بن عمر بن خطاب درگذشته (74) الكاشف 2/ 112 شماره 2901؛

5- عويمر بن مالك معروف به ابو الدّرداء درگذشته (32) الكاشف 2/ 358 شماره 4388؛

6- معاذ بن جبل درگذشته (18) الكاشف 3/ 153 شماره 5511؛

7- معاويه بن ابى سفيان درگذشته (60) الكاشف 3/ 157 شماره 5617؛

و اما راويان احاديث بخش 2 (كه مصدّر به «من خرج» و «من فارق» و «من خلع» و امثال اين كلمات است) عبارتند از نامبردگان فوق به اضافه:

1- ابو هريره دوسى درگذشته (57/ 59)؛

2- انس بن مالك درگذشته (93) كه بنوشته ذهبى در «الكاشف»- 3/ 385 تحت شماره 433 بخش كنى و 1/ 140 بشماره 483- اين دو نيز در تمام صحاح سته بطور فراوان از آنها نقل حديث شده است.[3]

[1]- توضيحا بخشى از اين كتاب به عنوان جزء اول و دوم از جلد سوم در سال 1403 بتحقيق حبيب الرحمان اعظمى و وسيله دار السلفيه هند بچاپ رسيده، ولى موقع تنظيم اين رساله در دسترس نگارنده نبود تا بدان مراجعه و بلاواسطه از آن نقل شود.

[2]- به نقل سيد بن طاووس در« طرائف» ص 210 ضمن شماره 305، و « نديم الفريد» بعنوان « نديم الأحباب و جليس الأصحاب» نسخه خطى آن در كتابخانه مغنيسا از بلاد تركيه بشماره( 1210) موجود است.( اعلام زركلى 1/ 212)

[3]فقيه ايمانى، مهدى، اصالت مهدويت در اسلام از ديدگاه اهل تسنن، 1جلد، مولف – قم (ايران)، چاپ: 2، 1418 ه.ق.

اقتباس از کتاب «اصالت مهدویت در اسلام» تألیف: مهدی فقیه ایمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید: 3
مطالب مرتبط